دبیرکل ناتو: مسکو علیه گسترش ناتو حق وتو ندارد

دبیرکل ناتو پیش از شروع نشست وزرای امور خارجه این ائتلاف ادعا کرد اعضای ناتو با پیوستن اوکراین به آن موافق هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز (پنجشنبه) ادعا کرد همه متحدان ناتو موافق هستند که اوکراین به عضویت این ائتلاف درآید. استولتنبرگ پیش از نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ناتو به خبرنگاران گفت: «همه متحدان موافق هستند که مسکو علیه گسترش ناتو حق وتو ندارد».

براساس گزارش جروزالم پست، او در ادامه افزود: «ما در حال پیشرفت هستیم، متحدان توافق کردند که اوکراین به عضویت آن درآید.»

کشورهای ناتو درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای عضویت این کشور را نپذیرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند کشورهای غربی نگران هستند که انجام چنین اقدامی ناتو را به درگیر شدن در یک جنگ فعال با روسیه نزدیک خواهد کرد. با این حال کی‌یف و برخی از نزدیکترین متحدان این کشور در شرق اروپا بر ناتو فشار می‌آورند حداقل گام‌های ملموسی برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به عضویت، در نشست سران این ائتلاف در «ویلنیوس» در ماه ژوئیه بردارد.

طبق گفته دیپلمات‌های اروپایی، زلنسکی اوایل سال جاری میلادی از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درخواست کرد که از طریق ارتباط بین‌المللی با رهبرانی چون «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به اوکراین کمک کند.

بر اساس گفته این دیپلمات‌های اروپایی، مکرون همچنین پیشنهاد داده تا میزبانی نشست صلح اوکراین را برعهده بگیرد و دانمارک و سوئد نیز پیشنهاد میزبانی این نشست را مطرح کرده‌اند. طبق گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، تاکنون لیست مشخصی از شرکت‌کنندگان مشخص نشده است اما مقامات اروپایی در هفته‌های اخیر به پایتخت‌های قدرت های پیشرو جهانی سرازیر شده‌اند و به دنبال جذب برزیل، هند، چین و سایر کشورهای غیر غربی هستند.

با این وجود بنظر می‌رسد ناتو و در راس آن آمریکا قصد ندارد اجازه بدهند که صلح در اوکراین برقرار شود. علاوه بر تاکید عضویت اوکراین در ناتو آمریکا و انگلیس سلاح‌های بسیاری را دائما برای اوکراین ارسال می‌کنند. به تازگی نیز انگلیس قصد دارد جنگنده به اوکراین بفرستد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
اوستا کریم
۱۵:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
همین یک هفته ی پیش معاون دبیر کل ناتو میرچا جیوانا گفته بود اوکراین تا زمانی که درگیر جنگه عضو ناتو نمیشه و کشورهایی مثل آلمان و مجارستان و ... مخالفن
حالا باز دبیر کل ناتو استولتنبرگ میاد میگه همه ی اعضا ناتو موافق پیوستن اوکراین هستن و عضویت ناتو در حال بررسی هستش
فازشون چیه؟؟؟
چرا یهو تغییر موضع دادن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
وتو یعنی چاپیدن کشورهای دیگر یک نوع استعمار به روش جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
ولی علیه اقدامات خصمانه و جنگ افروزی داره
آخرین اخبار