واشنگتن خواستار دسترسی کنسولی به خبرنگار آمریکایی بازداشتی در روسیه شد

در پی تمدید ۳ ماهه بازداشت خبرنگار «وال‌استریت ژورنال» در روسیه، وزارت خارجه آمریکا خواستار دسترسی کنسولی به او شد.

دادگاهی در روسیه امروز (سه‌شنبه) بازداشت «ایوان گرشکویچ» خبرنگار «وال‌استریت ژورنال» را ۳ ماه دیگر و دست‌کم تا ۳۰ آگوست (۸ شهریور) تمدید کرد. این در حالی است که «متیو میلر» سخنگوی جدید وزارت امور خارجه آمریکا خواستار دسترسی کنسولی به گرشکوویچ شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که واشنگتن از تشکیل دادگاه این خبرنگار آمریکایی و تمدید ۳ ماهه مدت بازداشت او با خبر است، گفت: «روسیه دومین درخواست آمریکا برای دسترسی کنسولی به گرشکوویچ را رد کرده است. از مسکو می‌خواهیم که به تعهدات خود عمل کند و دسترسی کنسولی را به این خبرنگار فراهم کند.»

«پل ویلان» نظامی سابق آمریکایی و «ایوان گرشکوویچ» خبرنگار وال استریت ژورنال که هر دو شهروند آمریکا هستند، به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شده‌اند. از زمان دستگیری گرشکوویچ، تلاش‌ها برای آزادی زندانیان افزایش یافته است. سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید گرشکوویچ قصد داشته اطلاعات محرمانه دولتی در خصوص فعالیت‌های نظامی روسیه را برای واشنگتن جمع‌آوری کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که «ادعا‌های روسیه درمورد جاسوسی خبرنگار وال‌استریت ژورنال بی‌اساس است» خواستار آزادی فوری گرشکوویچ و پال ویلان شد و گفت: «به صورت مکرر از روسیه خواسته‌ایم تا شهروندان آمریکایی را آزاد کند. آزادی آمریکایی‌هایی که به صورت غیرقانونی در خارج از آمریکا بازداشت شدند در اولویت دولت آمریکا است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که واشنگتن از همه ابزار‌های موجود استفاده خواهد کرد، اعلام کرد دولت آمریکا در وضع تحریم علیه مقامات ارشد روسیه تردید نکرده است.

میلر درباره مسافرت شهروندان آمریکایی به روسیه نیز گفت: «هشدار سطح ۴ سفر شهروندان آمریکایی به روسیه همچنان پابرجاست و ما سفر به روسیه را توصیه نمی‌کنیم.» 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار