منابع آگاه به سی‌ان‌ان: آمریکا به دنبال زندانی روس برای تبادل با مسکو است

به گفته سه منبع آگاه، دولت بایدن در تلاش است تا با ارائه پیشنهاداتی به روسیه دو زندانی خود را که در این کشور هستند، آزاد کند.

سه منبع آگاه در دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته‌اند واشنگتن برای بازگرداندن شهروندان زندانی خود در روسیه قصد دارد با کشور‌های دوست مذاکره کرده و روس‌های زندانی تحت عنوان جاسوس را از آن‌ها دریافت کند تا بعدا بتواند با مسکو معامله کند.

گفته می‌شود آمریکا در حال حاضر هیچ جاسوس روس سطح بالایی در بازداشت خود ندارد و همین امر سبب شده برای یافتن زندانی به متحدان خود مراجعه کند. منابع می‌گویند دولت بایدن شبکه گسترده‌ای ایجاد کرده و سعی دارد به کشور‌هایی که افرادی را تحت عنوان «جاسوس روس» بازداشت کرده‌اند نزدیک شود تا بررسی کند آیا تمایل به معامله اسرای خود با آمریکا دارند یا خیر. 

منابع همچنین می‌گویند آمریکا در حال بررسی دیگر گزینه‌ها از جمله «کاهش تحریم‌های روسیه» است. 

به گفته منابع، در حال حاضر آمریکا چندین شهروند روسیه را تحت عنوان مجرم سایبری دستگیر کرده، اما مسکو حاضر به مبادله این افراد نمی‌شود. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته است روسیه با جاسوسی به عنوان یک جنایت متفاوت و جدی برخورد می‌کند و در نتیجه به صراحت اعلام کرده دو فرد بازداشتی را با مجرمان سایبری مبادله نخواهد کرد.

ماه گذشته، وزیر خارجه روسیه به سی‌ان‌ان گفت که «حدود ۶۰» شهروند روس در زندان‌های آمریکا هستند که «بسیاری از آن‌ها تحت شرایط مشکوک ربوده شده‌اند».

پل ویلان، نظامی سابق آمریکایی و ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال هر دو شهروند آمریکا بوده و به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شده اند. از زمان دستگیری گرشکویچ، تلاش‌ها برای آزادی زندانیان افزایش یافته است. سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید گرشکویچ قصد داشته اطلاعات محرمانه دولتی در خصوص فعالیت‌های نظامی روسیه را برای واشنگتن جمع‌آوری کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار