توسعه هورامان همراه با حفظ هویت آن یک اصل مهم است

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی گفت: آنچه برای هورامان مهم است توسعه آن همراه با حفظ هویت است.

امید قادرزاده رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی ظهر امروز در نخستین همایش بین‌المللی هورامان که در سالن مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: این کنفرانس به دلیل گستره جغرافیایی هورامان که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار و ۷۰۰ روستا در استان‌های کردستان و کرمانشاه و اقلیم کردستان را در برمی‌گیرد و باتوجه به قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی که از دیرباز پیوستگی‌های سرزمینی به دنبال داشته و پایداری امنیت ملی را داشته با مشارکت دانشگاه‌های اقلیم کردستان در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه پیش همایش این کنفرانس آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه حلبچه برگزار شد، خاطرنشان کرد: در پژوهشکده کردستان‌شناسی تلاش شده که با نگاه علمی به ابعاد و زوایای پیدا و نهان تاریخی، سرزمینی، ادبی و جغرافیایی کردستان بنگریم لذا در همین راستا دانشگاه کردستان تاکنون ۵۵ کتاب در این حوزه را به چاپ رسانده است.

رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی اضافه کرد: این همایش در قالب ۲۲ پنل تخصصی و ۹۳ مقاله به ابعاد مختلف فرهنگی و هنری زیست محیطی جغرافیایی هورامان پرداخته و امیدواریم به زوایایی که تاکنون کمتر پرداخته شده بیشتر توجه شود.

قادرزاده افزود: نگاه ما به کردستان صرفا نگاه عاطفی نیست بلکه یک نگاه کاملا علمی است و معتقدیم نگاه پژوهشی نسبت به عناصر هویت موجب پیشرفت و توسعه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر قرار است توسعه‌ای در استان رخ دهد باید بر پایه دانش‌های بومی و محلی استوار باشد و این مهم در پژوهشکده کردستان‌شناسی همواره مد نظر بوده است.


بیشتر بخوانید:

تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان ظرفیتی برای ارتقا شاخص‌های پیشرفت است


رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی با اشاره به اینکه در ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق کردنشین مولفه‌هایی وجود دارد که اگر در دستور سیاست‌گذاری قرار بگیرد می‌تواند توسعه را در استان تحکیم و پایدار نگه دارد، اذعان کرد: یکی از اهداف این پژوهشکده تبدیل توسعه به گفتمان مسلط است، اما تاکنون این مهم محقق نشده و جزو استان‌های آخر توسعه در مناطق کردنشین هستیم و می‌طلبد که بیشتر به مفهوم توسعه توجه کرد.

وی گفت: توسعه‌ای می‌تواند به پایداری اجتماعی و فرهنگی استان کمک کند که به حفظ شناسه‌های هویت‌بخش کمک کند و ما با این رویکرد به اورامان نگاه ویژه‌ای داریم.

قادرزاده خاطرنشان کرد: مهم است بدانیم که اگر در هورامان توسعه‌ای اتفاق بیفتد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد لذا باید از تجارب جهانی استفاده کرد و ظرفیت‌های بومی و محلی هورامان را نیز لحاظ کنیم.

وی بیان کرد: آنچه برای هورامان مهم است توسعه با حفظ هویت است و در حال حاضر برگزاری برخی برنامه‌ها به نوعی بنیان‌های این گستره جغرافیایی را در معرض تغییرات پیش‌بینی نشده قرار می‌دهد.

رییس پژوهشکده کردستان‌شناسی افزود: ما در دانشگاه کردستان باور داریم که همایش‌ها مفید است لذا با توجه ظرفیت‌ها و تغییرات اجتماعی می‌طلبد این همایش‌ها سالیانه برگزار شود چراکه این نشست‌ها می‌تواند به محفلی تبدیل شود که صاحب‌نظران به ابعاد مختلف و ویژگی‌ها بپردازند.

قادرزاده گفت: دانشگاه رسالت خود را فقط به برگزاری همایش‌ها خلاصه نمی‌کند بلکه ما معتقدیم که برگزار همایش‌ها اثر نقطه‌ای ایجاد می‌کند و باید این اثر نقطه‌ای به یک اثر پیوستار تبدیل شود و در همین راستا ایجاد یک گروه پژوهشی مطالعات هورامان در دستور کار دانشگاه کردستان قرار گرفته و به دنبال تشکیل محفل برای انجام شبکه علمی بین‌المللی در اورامان است.

توسعه هورامان همراه با حفظ هویت آن یک اصل مهم است

در این همایش از مجموعه دو جلدی کتاب اورامان توسط مسئولین رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.