استاندار کردستان:

تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان ظرفیتی برای ارتقای شاخص‌های پیشرفت است

استاندار کردستان گفت: تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان و مردم کرد می‌تواند یک ظرفیت بی‌بدیل برای رشد و ارتقای همه شاخص‌های پیشرفت فراهم کند.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان امروز در پیام ویدئویی به نخستین همایش بین‌المللی هورامان که در سالن مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: این نشست، همایش فاخری است که امیدواریم از آن برای بهره‌مندی از توانمندی‌های منطقه هورامان کمک کرد.

او افزود: هورامان ظرفیتی بزرگ است که در کنار آن باید به میراث ناملموس این منطقه همچون فرهنگ، تمدن، منش، اخلاق و مهربانی مردم توجه کرد.

استاندار کردستان افزود: تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان و مردم کرد می‌تواند یک ظرفیت بی‌بدیل برای رشد و ارتقا همه شاخص‌های پیشرفت فراهم کند.

او خاطرنشان کرد: باور ما این است که از این موهبت مشترک که خداوند به ایران و اقلیم کردستان عنایت کرده را برای برادری و همدلی بیشتری بهره برد.

عبدالله رشیدی پور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کردستان نیز در این همایش، اظهار کرد: هر زمانی که از گردشگری کردستان و ایران نام برده می‌شود، قطعا منطقه هورامان به یاد آورده می‌شود لذا هورامان مختص به استان کردستان و یا کرمانشاه نیست بلکه منطقه‌ای ملی و جهانی است که اصیل‌ترین فرهنگ را دارد.

او خاطرنشان کرد: فرهنگ و اصالت هورامان در تمام موارد به خصوص در ساخت و ساز‌ها باید مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت هورامان نیز مانند دیگر مناطق عادی می‌شود.

رشیدی پور اضافه کرد: استاندار کردستان در سفری که به تهران داشتند، در هیات دولت موضوع حقابه سد داریان را مطرح کرده و برای گرفتن حقابه سد داریان تلاش می‌کنند. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کردستان گفت: سیاست دولت فعلی حفظ فرهنگ هورامان است لذا خروجی چنین همایش‌هایی نیز باید به حفظ هرچه بیشتر فرهنگ هورامان ختم شود.

رشیدی‌پور هم چنین خواستار تعامل بیشتر بین ایران و عراق برای حفاظت از هورامان شد.

اولین همایش بین‌المللی هورامان با همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در حال برگزاری است این همایش شامل بخش‌ها و پنل‌های تخصصی است و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.