حمایت بیمه بیکاری از هزار و ۳۰ نفر در خراسان جنوبی

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: رسیدگی به امور کارگران از اولویت‌های کاری است و در سال گذشته هزار و ۳۰ نفر از بیمه بیکاری در استان بهره مند شدند.

اشرفی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در استان ۱۱ هزار و ۲۳۷ واحد اقتصادی فعال وجود دارد که قریب به ۱۳۱ هزار بیمه شده اصلی هستند.

او با بیان اینکه در حوزه کارگری ۳۰۰ تشکل کارگری در استان فعال می‌باشند افزود: با افراد تحت پوشش این تشکل‌ها قریب به ۴۱۵ هزار نفر بیمه شده اصلی در استان با افراد تحت تکفل و مستمری بگیران قریب ۵۰ درصد از جمعیت استان به نوعی با حوزه کار و تأمین اجتماعی مربوط می‌شوند.

اشرفی با اشاره به اینکه موضوع ایمنی از نقاط حساس فعالیت اداره کل تعاون بوده که نظارت لازم در این خصوص انجام می‌شود، ادامه داد: در این راستا در سال گذشته بالغ بر ۶ هزار و ۶۰۰ مورد بازرسی با اولویت معدن و کارگاه‌های پرخطر انجام شده و شاهد کاهش ۸ درصدی خطرات ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در استان بوده‌ایم.

او ادامه داد: این امر با تعاملی که با کارفرمایان در بحث استاندارد سازی و وسایل ایمنی در اختیار قرار دادن کارگران منجر شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اضافه کرد: خراسان جنوبی در حوزه مدیریت روابط کار، حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و مناسبات کار و کارگری رتبه سوم کشور را از سوی وزارت خانه با بررسی‌های صورت گرفته بدست آورده است.

اشرفی با اشاره به اینکه با تمام کمبود‌هایی که در بخش نیروی کار وجود دارد، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دستور کار بوده است، بیان کرد: در این راستا خراسان جنوبی در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حوزه کار رتبه سوم کشور را دارد.

او به موضوع مطالبات و معوقات کارگری در استان اشاره داشت و یادآور شد: بالغ بر ۱۱ هزار و ۲۳۰ بنگاه اقتصادی فعال دارای شناسنامه تأمین اجتماعی در استان وجود دارد که باید موارد حقوق معوق که مربوط به بازه زمانی دو ماه و به بالا برای کارگران می‌شود را در سامانه ثبت کنند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: در مجموع در سال گذشته ۲۲ واحد بنگاه اقتصادی استان شامل ۱۱ بنگاه در حوزه اداری و ۱۱ مورد در حوزه‌های معدنی و صنعتی دارای معوقات بوده‌اند که در سامانه ثبت شده است.

اشرفی اضافه کرد: سعی کرده‌ایم میزان معوقات کارگری را کاهش دهیم و این موضوع جزو دغدغه‌ها و تکالیف ما بوده که کارگران در زمان مشخص و به موقع دستمزد خود را دریافت کنند که در این خصوص همکاری لازم از سوی کارفرمایان انجام شده و همچنین ۱۵ جلسه کمیسیون کارگری در سال گذشته برای بررسی این مشکلات در استان برگزار شد.

او از ایجاد ۴۱ تعاونی در سال گذشته با موضوعات مختلف با گرایش‌های توزیعی، تولیدی و کشاورزی در سطح استان خبر داد و افزود: با راه اندازی این تعداد تعاونی برای بالغ بر ۱۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث تعهد اشتغال جزو مواردی بوده که به صورت مستمر از سوی استاندار و مسئولان مربوطه در استان پیگیری شده و می‌شود، عنوان کرد: در استان ۳۵ دستگاه تخصصی ساماندهی اشتغال را برعهده دارند و بر اساس آخرین رتبه بندی استان‌های کشور در این خصوص خراسان جنوبی، استان دوم در ثبت اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار