آغاز فعالیت خانه طراحان گرافیک و تصویرساز چهارمحال و بختیاری

مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از فعال شدن خانه طراحان گرافیک و تصویرساز از سوی این نهاد خبر داد و گفت: خانه طراحان گرافیک و تصویرساز استان با عنوان " خانه طراحان فیروزه" تشکیل شده است.

احمد رضا باقری گفت: گرافیک در حوزه هنر‌های تجسمی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا زبان این هنر تصویر است و از آن جا که زبان تصویر مرز نمی‌شناسد، گرافیک‌ها نقش مهمی در ذهن انسان برجای می‌گذارند.

مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری گفت: آمار دقیقی از تعداد هنرمندان گرافیک استان در اختیار نداریم و متاسفانه تاکنون هنرمندان گرافیست و تصویرساز استان هیچ تشکل و انجمنی نداشته‌اند تا بتوانیم آماری از فعالان این عرصه داشته باشیم، ولی بی‌شک صدا‌ها گرافیست فعال در این عرصه در استان حضور دارند و چهارمحال و بختیاری استعداد‌ها فراوانی در این عرصه هنری دارد.

باقری خاطرنشان کرد: نبود تشکیلات و انجمن فعال گرافیک در استان سبب شد، حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خانه طراحان گرافیک و تصویرساز استان را با عنوان خانه طراحان فیروزه تشکیل دهد.


بیشتر بخوانید


وی یادآور شد: خانه طراحان گرافیک و تصویرساز به‌دنبال برنامه‌ریزی‌هایی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی و حضور پررنگ‌تر گرافیست‌های چهارمحال و بختیاری در فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان است، هرچند در سال‌های گذشته، هنرمندان این رشته به صورت جسته و گریخته در دوره‌ها و کارگاه‌هایی شرکت می‌کردند، اما امید است با تشکیل خانه طراحان این روند مستمر و منظم باشد.

باقری خاطرنشان کرد:بیشتر گرافیست‌های اُستان در دوران کرونا و زمان اوج‌گیری کووید ۱۹، حضور پررنگی در جشنواره‌های آنلاین و کمپین‌های گرافیکی در خصوص پیام‌رسانی‌های بهداشتی داشتند و با تهیه پوستر در این زمینه نشان دادند از مسئولیت پذیری زیادی برای مقابله با چالش‌های جامعه دارند.

وی یادآور شد:سال‌های اخیر در حوزه هنر‌های تجسمی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی زیادی به ویژه در زمینه هنر عکاسی در استان برگزار شد، ولی متاسفانه در زمینه گرافیک رویدادی در اُستان برگزار نشده است و امید است با همکاری خانه طراحان گرافیک و تصویرساز چهارمحال و بختیاری این مهم نیز محقق شود.

مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری استان گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی بخش خصوص می‌توانند در توسعه رشته گرافیک نقش‌آفرین باشند و انتظار می‌رود، گرافیک را بیشتر درک کنند و ببیند که این هنر می‌توانند چه تاثیر بسزایی در جامعه و هم اقتصاد هنر داشته باشد.

باقری گفت: باوجود نداشتن آمار دقیق هم اکنون برآورد می‌شود به طور متوسط ۱۰ درصد هنرمندان گرافیک استان دارای درآمد از هنر خود هستند و اگر دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوص کار‌ها را بین این هنرمندان پخش کنند، بخش بیشتر از گرافیست‌های استان از هنرشان صاحب درآمد می‌شوند.

وی تاکید کرد: گرافیک در چهارمحال و بختیاری دارای ۲ شاخه گرافیک تجاری و تولید آثار هنری گرافیکی است که بخش تجاری گرافیک، ارزش هنری چندانی ندارد، ولی عمده درآمد مربوط به این گروه است و هنرمندان بخش هنری هرچند پر تلاش هستند، دیده نمی‌شوند و دارای مشتریان و سفارش‌های کمتری هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.