پیشنهادی برای نحوه افزایش نرخ جرائم رانندگی

یک کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه افزایش مبلغ جرائم رانندگی دارای اثر بازدارندگی است، پیشنهاد کرد که این رقم جرائم متناسب با نوع وسیله نقلیه باشد.

اواخر سال ۱۴۰۱ بود که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا از ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی سخن به میان آورد و حتی اعلام آمادگی کرد که در صورت موافقت و تصویب دولت، پلیس راهور خودرو‌های متخلف را با رقم‌های جدید در ایام نوروز جریمه کند. پیشنهادی که در نهایت اجرای آن به ایام نوروز نرسید.

حالا در تازه‌ترین اظهارنظر، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا موضوع افزایش رقم جرائم رانندگی را مطرح کرده و گفته بود که «در حال حاضر چندسالی است که در مبلغ جرائم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخ‌های قدیمی در حال اجراست. ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقدیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی و ... قدرت بازدارندگی جرائم رانندگی را نیز افزایش دهیم و در واقع اینطور نباشد که فردی پیش خودش تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی را انجام دهد برایش به صرفه‌تر است.»

به گفته حسینی «در همین راستا هم از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی از سوی پلیس به دولت مطرح و خواسته شده که مبلغ جریمه تخلفات حادثه‌ساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی، رانندگی در حالت مستی و ... جزو تخلفات حادثه‌سازی است که پلیس پیشنهاد افزایش جریمه آن‌ها را مطرح کرده و امیدوار است که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب شود.»

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا حتی پیشنهاد کرده بود مبلغ جرائم تخلفات حادثه‌ساز چند برابر شود و بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند تا بازدارندگی ایجاد کند.

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون پیشین پلیس راهور فراجا از موافقان افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی است،گفت: اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است. دقت داشته باشید که در کشور ما سومین عامل مرگ و میر مردم حوادث و سوانح و ترافیکی است.

وی با اشاره به هفتم اردیبهشت ماه که به نام روز ایمنی حمل و نقل نام‌گذاری شده است، گفت: خوشبختانه افرادی که در حوزه ایمنی و حمل و نقل کار می‌کنند تمام تلاش و هم و غم‌شان این است که ایمنی مسافران و بار در جاده‌ها و داخل شهر‌ها تامین وحفظ شود، اما علیرغم تمام تلاش‌های انجام شده باید بگویم که ما در حوزه فرهنگ ترافیک دارای نواقصی هستیم که باید رفع شود.

جهانی ادامه داد: در سال‌های اخیر پلیس راهور تلاش کرد که با پرداخت هزینه‌های اندک در تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌هایی را برای فرهنگسازی ترافیکی تولید کند، قطعا ابتدا باید به فرهنگسازی اولویت بدهیم. در این خصوص تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها هم باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و من فکر می‌کنم که روز ایمنی حمل و نقل بر این موضوع تاکید دارد که همه باید نسبت به ایمنی حمل و نقل که بیش از ۹۰ درصد آن از طریق جاده انجام می‌شود، حساس باشند.

این کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته برای نهادینه شدن فرهنگ ترافیک از کودکی آموزش‌ها را آغاز می‌کنند، گفت: در همین راستا نیز پلیس راهور از سال‌ها قبل طرح همیاران پلیس را کلید زد و در نتیجه اجرای آن نیز با کمک دانش‌آموزان حدود ۱۸ از تخلفات رانندگی کاسته شد.

وی درباره تاثیر افزایش مبلغ جرائم رانندگی بر کاهش تخلفات و حوادث نیز گفت: پیشنهادات برای افزایش جریمه به علت بازدارنده بودن آن است و من هم معتقدم که جریمه‌های رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد. پس با افزایش رقم آن به خصوص در مورد تخلفات حادثه ساز هیچ مخالفتی وجود ندارد. 

جهانی افزود:، اما یک پیشنهاد به فرماندهان پلیس و دولت محترم دارم. اینکه بهتر است مبنای نرخ تخلفات بر اساس قیمت خودرو باشد. به عبارتی دیگر جریمه‌ای که ممکن است یک پراید برای یک تخلف رانندگی پرداخت کند با جریمه‌ای که مثلا یک بی‌ام‌و باید برای همان تخلف پرداخت کند، متفاوت باشد.

منبع: ایسنا

برچسب ها: جریمه ، رانندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۸:۴۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام وقتی که فاصله طبقاتی نجومی می شود جریمه نیز باید پلکانی شود . دارا و ندار نباید یکسان جریمه شوند . یکی از مهمترین عوامل تصادفات استفاده از گوشی همراه است اگر با کسانی که از گوشی همراه در حین رانند گی استفاده می کنند برخورد بازدارنده شود اقدام موثری خواهد بود نکته دیگر نامناسب بودن جاده هاست وقتی راننده می خواهد دست انداز جاده را عبور کند انحراف به چپ و راست ناگهانی باعث تصادف می شود نکته دیگر حرکت خودرو های سنگین در لاین سبقت و سرعت همسان با سواری ها است اگر مسیر تردد کامیون ها از سواری ها جدا شود حوادث مرگبار به مراتب کمتر خواهد شد . در جاده سازی جدید نباید راه قدیم ترکیب شود راه قدیم برای تردد کامیون ها در نظر گرفته شود نکته علمی مهم توسعه مترو یا خطوط ریلی برون شهری ارزان است که می تواند استفاده از خودرو را به حداقل برساند
Finland
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط برا مایه دارا جریمه باید دو سه برابر بشه نه مستضعفا
Finland
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
برا بنز و پورش سوارا جریمه ها خنده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
هرچه بگنده نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.این افزایش جریمه نوعی دزدی است از ملت.اگه راست میگویند توقیف کنند نه جریمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
در کشورهای امریکای شمالی و اروپا
جریمه های سنگین باعث شده
مردم رعایت دستورات رانندگی کنند
بایددر ایران جریمه رانندگی و پرتاب زباله خیلی خیلی سنگین باشه تا دیگه جرات نکنند .مرتکب جرم شوند
آخرین اخبار