توزیع دارو‌های چشمی در چهارمحال و بختیاری

برخی از دارو‌های چشمی کمیاب در داروخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری توزیع می‌شود.

رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: برخی دارو‌های چشمی که در روز‌های گذشته در استان کمیاب شده بود، تامین شده و به تدریج در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.

 وی افزود: کمبود برخی دارو‌ها در اُستان وجود دارد، ولی کمبود‌ها با توزیع دارو در روز‌های پیش رو از بین خواهد رفت و قطره چشمی "بتامتازون" نیز در بین داروخانه‌های استان توزیع شده است.


بیشتر بخوانید


محمدی بر آگاهی بخشی در خصوص قارچ چیده شده در بهار تاکید و اضافه کرد: بهار فصل رویش قارچ‌های طبیعی در چهارمحال و بختیاری است و توصیه می‌شود هم‌استانی‌ها از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت اُستان که می‌تواند باعث نارسایی کبد، بستری شدن در بیمارستان و در موارد حاد منجر به مرگ شود، خودداری کنند.

وی ادامه داد: نظارت بر مراکز توزیع و فروش قارچ در استان بر عهده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است و معاونت غذا و دارو در این زمینه مسئولیتی ندارد.

محمدی توصیه کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو به ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند و یا قارچ‌های که به صورت فله‌ای جمع‌آوری می‌شوند خودداری شود و باید توجه داشت نمی‌توان انواع خوراکی قارچ از انواع سمی را تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه تشخیص داد.
وی گفت: سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما است و فرآیند‌های آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی‌باشد و مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار