صادقى در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مدیریت شهری در کشور هنوز از الگوی مشخصى پیروی نمی كند

عضو شوراى شهر تهران گفت: اولین دلیل عدم تحقق جایگاه واقعی شوراها را بایستی نامشخص بودن الگوی اداره امور محلی در کشور دانست.

احمد صادقى عضو شوراى شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار كرد: شوراها در وضعیت کنونی تا جایگاه رفیعی که در قانون اساسی جمهوری اسلامى برایشان پیش بینی کرده و شوراها را به عنوان یکی از ارکان اداره امور کشور قلمداد نموده، فاصله طولانى دارند.

وى ادامه داد: مدیریت شهری در کشور هنوز از الگوی مشخص و معینی پیروی نمی کند. در سطح جهانی چند الگوی رایج در زمینه مدیریت شهری داریم که هرکدام ويژگى ها و شاخص های مخصوص به خود و دامنه وظایف و اختیارات مرتبط به خود را داشته و نحوه تعامل آنها با دولت مرکزی یا نهادهای حکومتی نیز مشخص است. در ایران هنوز ما الگوی مشخصی برای نحوه اداره امور محلی نداریم و در برخی از زمینه ها با برخی از الگوهای رایج جهانی اشتراکاتى داریم. پس اولین دلیل عدم تحقق جایگاه واقعی شوراها را بایستی نامشخص بودن الگوی اداره امور محلی در کشور دانست.

صادقى گفت: علیرغم گذشت ٢٣ سال از سابقه فعالیت شوراها هنوز خیلی از دستگاه ها، اعتقاد به این نهادهای مردمی نداشته و در چارچوب قوانین فعلی نیز حاضر به همکاری با این نهاد نبوده و نسبت به آن خود را پاسخگو نمى دانند.

عضو شوراى شهر تهران بيان كرد: قبل از هر چیز بایستی بعد از دو دهه فعالیت شوراها، نسبت به آسیب شناسی علمی و هوشمندانه این نهاد اقدام کنیم و موانع و چالشهای پیش رو را به خوبی شناسایی و برای رفع آنها چاره اندیشی کنیم. بازنگری و اصلاح ساختار و تشكيلات دولت و همین طور شرح وظایف و اختیارات سایر دستگاه ها نیز از دیگر برنامه هاى واجد اهمیت در این زمینه است.

صادقى افزود: اولین و مهم ترین رویکرد ما، اهتمام در تحقق شعار سال با بهره گيرى از ظرفیتها و اختیارات شورا است. بدون شک شورای شهر در چارچوب اختیارات و قوانین موجود نیز مى تواند نقش موثری در مهار تورم و رشد تولید داشته باشد. با رفع قوانین دست و پاگیر، تسهیل شرایط تولید و ارایه مشوق های الزام و موارد متعدد دیگر ما بایستی سهم و نقش خود را در اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری ایفا نماییم. بایستی مردم احساس سهم و نقش بیشتری در اداره امور شهر داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار