نقشه سری اوکراین برای حمله به مواضع نیرو‌های روس در سوریه

یک نشریه آمریکایی فاش کرد سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در زمستان سال گذشته در نظر داشته است به نیرو‌های روسی در سوریه حمله کند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد در زمستان گذشته سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اقدام به انجام برنامه ریزی به منظور اجرای حملات علیه نیرو‌های روسی و گروه واگنر، پیمانکار نظامی روسیه در سوریه کرده بود.

براساس یک سند فوق سری اطلاعاتی آمریکا، آژانس اطلاعات نظامی اوکراین برنامه‌هایی را برای انجام حملات مخفیانه به نیرو‌های روسی در سوریه با استفاده از کمک مخفی شبه نظامیان کُرد را طرح ریزی کرده بود. 

به نظر می‌رسد اوکراین به ایجاد یک میدان جدید نبرد با روسیه هزاران کیلومتر دورتر از این کشور و تحمیل هزینه‌های سنگین به نیرو‌های روسی و گروه واگنر، به دنبال خارج کردن نیرو‌های این کشور و استقرار آن‌ها در سوریه مبادرت کرده بود. 

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه دسامبر این برنامه را متوقف کرد. در اسناد فوق سری آمریکا مربوط به ۲۳ ژانویه این موضوع ذکر شده است. 

در این سند به چگونگی اقدام افسران آژانس اطلاعات نظامی اوکراین به منظور انجام حملات به مواضع نیرو‌های روسی و طراحی آن به گونه‌ای که دست دولت اوکراین در آن دیده نشود پرداخته شده است. 

این سند فوق سری جزو اسناد طبقه بندی شده است که جک تکسیرا، افسر گارد ملی هوایی ماساچوست اقدام به انتشار آن کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار