صربستان: علی رغم اصرار سوئد حاضر به تحریم روسیه نیستیم

رئیس جمهور صربستان بر حفظ وضعیت بی طرفی کشور خود در جنگ اوکراین تاکید کرد.

گرچه کشور‌های اروپایی متحد آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین به دنبال تحریم بیشتر روسیه بوده اند، اما این موضوع به معنای پیروی تمامی کشور‌های قاره سبز از این رویه نیست.  

به گزارش خبرگزاری تاس، صربستان حتی پس از تحت فشار قرار گرفتن از سوی سوئد برای تحریم روسیه، به دنبال بی طرفی در جنگ اوکراین است.  

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان اعلام کرد سوئد خواستار تحریم روسیه بوده است، اما بلگراد از نظر نظامی بی طرف بوده و به دنبال حفظ کردن مواضع خود در این زمینه است.  

رئیس جمهور صربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرد: بیلستروم بر تحریم روسیه از سوی بلگراد اصرار دارد و این موضوع را چندین بار تکرار کرده و خواستار همسویی سیاست خارجی ما با کشور‌هایی شد که یا عضو اتحادیه اروپا هستند و یا در مسیر عضویت قرار دارند.  

وی در ادامه گفت: ما شاهد آن هستیم که سوئد پس از ۲۰۰ سال بی طرفی نظامی اکنون تصمیم گرفته است به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندد. من به وزیر خارجه سوئد توضیح دادم ما مواضع استکهلم را درک می‌کنیم، اما باید موضع ما نیز در این زمینه درک شود.  

الکساندر ووچیچ افزود: ما شاهد آن بودیم که ناتو در سال ۱۹۹۹ بدون تصویب شورای امنیت سازمان ملل اقدام به حمله نظامی به کشور ما کرد. همین موضوع باعث ایجاد احساسات متفاوت در کشور ما نسبت به مواضع ناتو شده است.  

وی در پایان از تلاش کشورش به منظور ادامه سیاست بی طرفی و عدم پیوستن به ناتو سخن گفت و حمله سازمان ناتو به این کشور در سال ۱۹۹۹ را نقض تمامیت ارضی صربستان خواند. گفتنی است پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق و کشتار غیرنظامیان به دست نیرو‌های صرب، سازمان ناتو اقدام به بمباران هوایی منطقه بالکان کرد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار