افشاکننده اسناد محرمانه پنتاگون امروز به دادگاه خواهد رفت

اولین جلسه دادگاه سرباز ۲۱ ساله آمریکایی که اسناد محرمانه پنتاگون را فاش کرده بود، امروز برگزار می‌شود.

 عضو گارد ملی نیروی هوایی ارتش آمریکا که عامل اصلی افشای اسناد طبقه بندی شده پنتاگون است امروز چهارشنبه برای تصمیم گیری در زمینه ادامه بازداشت موقت و یا آزادی با قرار وثیقه در جلسه استماع دادگاه حاضر خواهد شد. 

براساس گزارش شبکه سی ان ان، «جک تیکسریا»، 21 ساله، عضو گارد ملی ارتش در ماساچوست متهم است که اسناد طبقه بندی شده اطلاعاتی از جمله اطلاعات فوق حساس در زمینه جنگ اوکراین، دامنه نفوذ آمریکا و متحدانش را بر روی شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر کرده و باعث افشای عمومی آنها شده است. 

پس از افشای اسناد دیپلماتیک روی وب‌سایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰، اسناد فاش شده اخیر، جدی‌ترین نقض امنیتی ایلات متحده محسوب می‌شود.

هفته‌های گذشته این اسناد بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام بازنشر شدند، اما تا گزارش نیویورک تایمز در هفته پیشین، حساسیتی ایجاد نکرد. این روزنامه از مجموعه جدیدی از اسناد طبقه‌بندی‌شده آمریکا در فضای مجازی که به بیرون درز کرده و شامل اسرار امنیت ملی آمریکا در مورد اوکراین، چین و خاورمیانه است، گزارش داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) گفت که به بازرسان دستور داده است تا مشخص کنند که چرا این متهم به اطلاعاتی چنین حساس و محرمانه دسترسی داشته است. او در بیانیه‌ای اظهار کرد: «ما اقدامات لازم برای افزایش تدابیر امنیتی را انجام می‌دهیم. در حالی که ما همچنان مشغول بررسی صحت و اعتبار این اسناد هستیم، به جامعه اطاعاتی و نظامی کشور دستور دادم تا امنیت بیشتری در این‌باره اتخاذ کنند و دسترسی به اسناد محرمانه و حساس محدود شود.»

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا درخواست کرد که تا هفته آینده به تمام ۱۰۰ نماینده مجلس، گزارشی جامع درباره این موضوع ارائه شود. کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا متعهد به انجام تحقیقات در این مورد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار