تحلیل تکنیکال شاخص‌های بورسی؛

شاخص کل برای ادامه رشد نیاز به اصلاح موقت دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: احتمالا از هفته پیش رو اصلاح شروع شود یا اینکه سهم‌های شاخص‌ساز کمی درجا بزنند تا سهم‌های جا مانده نیز به هدف خود برسند و با هم وارد اصلاح شوند.

آقای اشکان حسینی گفت: شاخص کل بورس از ابتدای آبان حرکت صعودی قوی خود را شروع کرد و موفق به شکست سقف تاریخی سال ۹۹ شد. شاخص در گذشته هرگاه بعد از یک اصلاح زمانی طولانی سقف خود را شکسته، بعد از آن روند صعودی خوبی به خود گرفته و برای سال ۱۴۰۲ هم همین انتظار می‌رود، اما در کوتاه مدت  شاخص نیاز به اصلاح دارد که بعید است اصلاح عمیقی باشد.

به گفته او، احتمالا از هفته پیش رو اصلاح شروع شود یا اینکه سهم‌های شاخص‌ساز کمی درجا بزنند تا سهم‌های جا مانده نیز به هدف خود برسند و با هم وارد اصلاح شوند. حمایت اول شاخص کل محدوده دو میلیون و ۵۰ هزار واحد تا دو میلیون و ۹۰ هزار واحد  و حمایت دوم محدوده ۲ میلیون واحد است. در کل در صورت اصلاح، انتظار می‌رود شاخص کل به زیر سقف تاریخی ۹۹ برود و از محدوده دو میلیون واحد الی دو میلیون و نود هزار واحد برگردد.

او می‌گوید: زمانی که قیمت بالای سقف تاریخی است اگر به دنبال عدد دقیق مقاومت یا تحلیل زمانی باشیم در اکثر موارد سرمایه‌گذاران را به خطا می‌اندازد. بهترین روش شناسایی ضعف و قدرت روند است و زمانی که نشانه‌های ضعف حرکتی نمایان شد باید آماده هر سناریویی باشیم و سهم‌هایی که به اهداف خود رسیدند را سیو سود کنیم؛ بخشی از سبد نقد و بخشی هم در سهم‌های جا مانده یا بنیادی بلند مدت باشد که در صورت عدم اصلاح از بازار جا نمانید. در شرایط کنونی باید مدیریت سرمایه رعایت شود چراکه حفظ اصل سرمایه مهم‌تر از سود است.

شاخص کل

حسینی در خصوص شاخص هم وزن هم گفت: شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل رشد بیشتری داشته و کمی پتانسیل بیشتری برای اصلاح نسبت به شاخص کل دارد. همانطور که در نمودار شاخص هم وزن مشخص است کم کم ضعف حرکتی در نمودار در حال نمایان شدن است و به قدرت قبل در حال بالا رفتن نیست که نشانه هشدار است.

او گفت: حمایت اول شاخص هم وزن محدوده ۶۳۰ هزار و ۸۰۰ واحد است که حمایت ضعیفی است؛ حمایت دوم که محدوده قوی‌تری است محدوده ۵۹۳ هزار و ۷۰۰ واحد است. در صورت اصلاح بعد از نوع واکنش به این محدوده در مورد ادامه سناریو بعدی بازار تحلیل به‌روزرسانی می‌شود.

شاخص کل هم وزن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار