جریمه ۱۷ واحد صنعتی آلاینده زیست محیطی در رشت

رئیس اداره محیط زیست رشت گفت: ۱۷ واحد صنعتی آلاینده در این شهرستان به علت تخلیه فاضلاب صنعتی آلوده به تالاب انزلی جریمه شدند.

محمدتقی تقی‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت گفت: ۱۷ واحد صنعتی آلاینده بر اساس قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور و به علت ورود فاضلاب صنعتی آلوده و فاقد استاندارد‌های زیست محیطی به تالاب بین المللی بندر انزلی با جریمه مواجه شدند. 

او افزود: پس از اقامه دعوا توسط اداره محیط زیست شهرستان رشت مبنی بر آلایندگی و تخلیه فاضلاب صنعتی بدون تصفیه به رودخانه‌ها و نهایتا تالاب انزلی، علاوه بر توقف فعالیت و جبران خسارات وارده، حسب تشـخیص مرجع قضایی به پرداخت جریمه به میزان ۳ تا ۵ برابر خسارات وارده محکوم شدند.

به گفته رئیس اداره محیط زیست رشت، این محکومیت بر اساس ماده ۴ قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون و مقررات مصوب بوده است.

تقی‌زاده تصریح کرد: این واحد‌های آلاینده در صورت تکرار، علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جریمه به میزان ۶ تا ۸ برابر خسارات وارده محکوم می‌شوند.

او گفت: تاکنون ۱۳ شرکت آلاینده جرائم خود را به حساب خزانه دولت واریز کرده اند.

بر اساس تبصره یک ماده ۴ قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور، درآمد‌های ناشی از اجرای وصول جریمه‌ها و خسارات موضوع این قانون طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص می‌شود، به حساب خزانه داری کل کشور واریز و معادل ۱۰۰ درصد آن با پیش بینی در قوانین بودجه سنواتی به منظور جبران خسارت وارده و حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.