رایزنی واردات گاز در قالب سوآپ از ترکمنستان ­

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: رایزنی واردات گاز از ترکمنستان در قالب سواپ در حال انجام است.

مجید چگنی گفت: مذاکراتی برای واردات گاز در حال انجام است و اگر مبادی که در نظر داریم در این مذاکرات به صورت مثبت ادامه دار باشد، واردات گاز انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در رابطه با کشور‌هایی که مبدا وارداتی هستند، گفت:با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان که امکان واردات گاز وجود دارد، در حال رایزنی هستیم.

چگنی در رابطه با چگونگی واردات گاز از ترکمنستان گفت: واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ است، البته تقاضای ما این است که خود قرارداد مستقل واردات گاز داشته باشیم و اگر علاقمند نباشند به هر دلیلی سوآپ اولویت بعدی ما است، البته در این رابطه بار‌ها مذاکره کرده ایم که ترکمنستان شرایط صادرات مستقیم را نداشته اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ترکمنستان با توجه به پیشینه‌ای که در قطعی گاز دارد، کشوری قابل اعتماد است، توضیح داد: در سال گذشته ترکمنستان ادعا داشت که مشکلات فنی به وجود آمده به دلیل سوآپ گاز قطع شده است و اگر چنین مشکلی وجود نداشت، سوآپ گاز ادامه پیدا می‌کرد و تعهد داده‌اند که دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

این مقام مسئول ادامه داد: سوآپ گازی ترکمنستان قطع شد و مجدد از سر گرفته شد، زیرا در داخل کشور مشکل فنی داشتند و اکنون در حال استفاده هستیم.

او در رابطه با پایبندی ترکمنستان به این قرارداد گفت: با توجه به شرایطی که هر کشوری با آن مواجه است، یک بخشی از آن مربوط به مسائل فنی و زیر ساختی است، اما اینکه صادرات خود را ادامه دهد یا نه، به شرایط کشور بستگی دارد، ولی آن کشور هم ملزم به انجام تعهدات خود هستند، زیرا بر اساس این قرارداد باید به کشور جمهوری آذربایجان هم پاسخگو باشند و با آن‌ها قرار داد دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار