پوتین: انفجار خط لوله نورد استریم توسط یک دولت انجام شده است

رئیس‌جمهور روسیه عاملان وقوع انفجار در خط لوله نورد استریم را در سطح یک دولت دانست.

انفجار خط لوله نورد استریم در دریای سیاه که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کرد یکی از رازآلودترین رویدادهای یک سال اخیر جنگ اوکراین محسوب می‌شود و هنوز هم هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است. گرچه برخی افراد همانند سیمور هرش، روزنامه نگار برجسته آمریکایی از نقش سازمان سیا در این حادثه خبر داده است، اما بیشتر رسانه‌های غربی به دنبال انحراف موضوع به سمت شبه‌نظامیان اوکراینی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد عامل انفجار سال گذشته خط لوله نورد استریم در سطح یک دولت بوده و ایده انجام آن از سوی یک گروه خودمختار طرفدار اوکراین سخن بیهوده‌ای است.

دانمارک، سوئد و آلمان به صورت مستقل اقدام به انجام تحقیقات درباره ماهیت این انفجار کردند، اما هیچ گزارش رسمی در این باره تاکنون منتشر نشده و طرف روسی نیز در این تحقیقات مشارکت داده نشده است.

پوتین در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه در این باره گفت: ما از مقامات دانمارکی خواستیم که با هم در این تحقیقات مشارکت کنیم و یا تیمی بین المللی از کارشناسان را در این زمینه به کار گیریم. با این حال پاسخ آن‌ها پر از ابهام بود و به زبان ساده آن‌ها با این درخواست مخالفت کردند. آن‌ها از ما خواستند در این زمینه صبر پیشه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی که آیا به نظر این اقدام از سوی گروه‌های خودمختار طرفدار اوکراین انجام شده است صراحتا اعلام کرد: این سخنان بیهوده و ناصحیح است. همیشه باید در این موارد به دنبال ذی نفعان گشت. حال چه کسی ذی نفع بوده است؟ بی‌تردید آمریکا از این انفجار دارای منافع بوده است.

رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرد: انفجاری در این اندازه و به این شکل که در اعماق دریا صورت گرفته است تنها می‌تواند توسط متخصصان و حمایت تمام قد یک دولت انجام شود، دولتی که خود دارای فناوری‌های خاص است.

خط لوله نورد استریم یک و دو که از زیر دریای سیاه می‌گذرد گاز صادراتی روسیه را به صورت مستقیم به آلمان می‌رساند. این خط لوله در سپتامبر سال گذشته میلادی منفجر شد، انفجاری که مسکو آن را یک اقدام تروریستی بین المللی نامید.

گفتنی است پس از وقوع انفجار در خط لوله نورد استریم، آمریکا اقدام به ارسال گاز مایع به اروپا به منظور تأمین مایحتاج زمستانی قاره سبز کرد. واشنگتن تاکنون بارها اتهامات وارده بر خود مبنی بر دست داشتن در انفجار خط لوله نورد استریم را رد کرده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار