رئیس مجلس شورای اسلامی:

مجلس سقف بودجه را ۲.۶ درصد کاهش داد/ دستور رهبر انقلاب برای اصلاح قانون سربازی

قالیباف گفت:به اندازه تورم نتوانستیم هزینه‌هارا پوشش دهیم، اما با سیاست‌های جبرانی توانستیم این امر را تا حدودی جبران کنیم.

گفتگوی زنده تلویزیونی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ که هفته گذشته بررسی آن در صحن مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای صحبت‌های خود اظهار کرد: مجلس در این ایام به صورت سه شیفت هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن مجلس بودجه را بررسی کرد و توانست آن را در زمان مناسب بررسی کند و الان هم در مرحله بررسی در شورای نگهبان است و طبیعتاً تا آخر این هفته بودجه نهایی خواهد شد.

قبول داریم که به اندازه تورم نتوانستیم هزینه‌های مردم را پوشش کامل دهیم

وی بیان کرد: کمیسیون تلفیق ایرادات شورای نگهبان را امروز بررسی کرد و فردا هم بخش دیگری را بررسی می‌کند. ما در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری ایرادات را برطرف می‌کنیم و سعی می‌کنیم تا چهارشنبه شب یا پنجشنبه مصوبات را با رفع ایرادات به شورای نگهبان ارائه کنیم.

قالیباف گفت:امسال پیش بینی کردیم و به دولت اجازه دادیم به ویژه برای سه دهک پایین اجازه دادیم که از کالا برگ برای آن‌ها استفاده کند. تا ما بتوانیم به این وسیله از خانواده‌های پایین‌تر حمایت کنیم.

وی درپاسخ به سوالی درباره کنترل تورم در سال آینده گفت:ما این را قبول داریم که به اندازه تورم نتوانستیم هزینه‌های مردم را پوشش کامل دهیم به خصوص قشر ضعیف را، اما با سیاست‌های جبرانی مانند معافیت‌های مالیاتی و کالا برگ‌های الکترونیکی توانستیم این امر را تا حدودی جبران کنیم.

قالیباف افزود: دراین موضوع بخشی از جامعه که آسیب پذیر بودند و تحت پوشش بیمه نبودند را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و به نوعی بیش از ۶ میلیون نفر در سال قبل بدون اخذ وجه بیمه شدند و این را برای سال ۱۴۰۲ نیز تمدید کردیم.

ستاد کل برنامه دارد که همه جوانان در سربازی به یک حرفه متخصص شوند

وی افزود:در موضوع محرومیت زدایی شاهدیم که در سال ۹۹ حقوق سربازان ما که بخشی از آن‌ها قشر ضعیف هستند حدود سیصد هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند، اما الان بیش از ۷ میلیون حقوق دارند که سیاست‌های جبرانی ما بخشی از این موضوع را جبران میکند، اما اقرار دارم که نتوانستیم تورم را جبران کنیم باید تورم را کاهش دهیم تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و اصلاح ساختار بودجه در نقدینگی و کاهش تورم نقش به سزایی دارد.

وی درباره موضوع بازنگری درباره سربازی گفت: الان برخی‌ها فکر می‎‌کنند که ممکن است سربازی نوعی بیگاری کشیدن باشد، اما ستاد کل برنامه دارد که همه جوانان در سربازی به یک حرفه متخصص شوند و در بودجه این را مورد توجه قرار دادیم و در تبصره ۱۸ این را قرار دادیم که به این افراد وام دهیم تا بتوانند صاحب کار شوند.

وی افزود: امروز با پیگیری‌ای که در مجلس و با ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه صورت گرفت و محضر حضرت آقا ارائه شد، همه به جمع بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری و طرح جدید بهینه کردن بحث سرباز دارد که با هماهنگی ستاد کل و دستوری که حضرت آقا دادند در حال بررسی هستیم تا بتوانیم در مورد شیوه سربازی تجدید نظر انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با زمان بازنگری در مورد حقوق و شرایط سربازی گفت: برای این اقدام نمی‌توان زمان خاصی در نظر گرفت اما در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال چندین دهه این ما به همین روال این کار را انجام می‌دهیم که نیاز به بازنگری دارد. گاهی جوان‌ها حس می‌کردند سربازی به نوعی برای آنها بیگاری است اما می‌دانید در سربازی آنهایی که تحصیلات بالا دارند و نیروهای نخبه هستند دقیقاً در راستای تخصصی کار خود به کار گرفته می‌شوند و مدت‌ها است این موضوع در نیروهای مسلح انجام می‌شود.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره پایه مالیاتی جدید گفت: در حوزه مالیات ما یک بخش معافیت‌های مالیاتی داشتیم که نباید انجام می‌شد. برای مثال بخشی از موسسات کمک آموزشی که درآمد هنگفت داشتند از مالیات معاف بودند؛ بنابراین ما در این زمینه تجدید نظر داشتیم همچنین فرار مالیاتی زیادی داشتیم و سامانه محور نبودیم. عمدتا ما از افراد جز مالیات می‌گرفتیم و بیش از ۳ میلیون نفری که از آن‌ها مالیات میگرفتیم حدود بیست یا سی درصد از مالیات را تامین می‌کردند.

وی افزود:بخشی از شرکت‌ها و مجموعه‌ها هستند که می‌توانند بیش از ۷۰ درصد مالیات را بدهند، اما این اقدام را انجام نمی‌دادند با طرحی که در مجلس تصویب شده است به سراغ دانه درشت‌های مالیاتی رفتیم.

در مالیات سراغ دانه درشت‌ها رفته‌ایم

رئیس مجلس گفت: امروز با طرحی که در مجلس تصویب شده و انصافاً وزارت اقتصاد و دارایی و حوزه مالیات پای کار آمدند به سراغ دانه درشت‌ها رفتیم. پلتفرم‌های جدیدی که در سامانه‌های داخلی مشغول به کار شدند همه معافیت مالیاتی گرفتند و بحث این است دانه درشت‌ها باید مالیات پرداخت کنند. به یک مغازه و زیر پله فشار می‌آوریم تا با ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان درآمد مالیات بدهد، اما کسی با چند هزار میلیارد درآمد مالیات ندهد. با سامانه محوری توانستیم مسلط شویم تا درآمد مالیاتی بالا برود عادلانه‌تر شود.

قالیباف با بیان اینکه نیازمند به اصلاحات نهادی و ساختاری در حوزه اصلاح ساختار بودجه هستیم، افزود: حتی ممکن است مجلس در این موضوع یک نگاه و دولت نگاه دیگری داشته باشد. در مجلس نگاه واحدی وجود ندارد همانطور که در دولت هم نگاه واحدی وجود ندارد و دلیل آن روشن است چرا که هرکدام مقداری بخشی نگری می‌کنند و این بخشی نگری‌ها اجازه نمی‌دهد که کار اساسی انجام شد لذا با تدبیر و رهنمودی که رهبری دارند این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی در دستور کار قرار گرفت که به دور از این موضوعات بخشی نگری اتفاق اصلاح ساختار بودجه بیفتد.

از سال آینده بودجه متفاوت‌تر از امسال به مجلس می‌آید

وی ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی فرایند رسیدگی به بودجه را در سال ۱۴۰۱ اصلاح کردیم و ماده ۱۸۲ که مربوط به رسیدگی بودجه است اصلاح شده و از سال آینده بودجه متفاوت‌تر از امسال می‌آید و بجای ۱۵ اذر اول آبان ماه به مجلس می‌آید یعنی در حقیقت دولت باید بودجه را ۴۵ روز زودتر به مجلس تحویل دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بودجه با بیان اینکه بودجه از سال آینده باید در دو مرحله به مجلس تحویل داده شود، گفت: مرحله اول باید درآمد‌ها به مجلس داده شود تا مجلس آن‌را بررسی کند و مجدداً آن‌را به دولت بازگرداند و دولت بر اساس سقفی که تصویب شده مصارف را تعیین و به مجلس بازگردرد تا مجلس آن‌را تأیید کند.

قالیباف گفت: در حال حاضر این روند در مجلس اصلاح شده است و یک بخش از آن محل رسیدگی به بودجه برای اصلاح ساختار بودجه اصلاح شده است، اما اشکالات در حوزه نهادی و ساختاری از جمله در موضوعاتی مثل صندوق‌ها، مالیات، ناترازی ها، دیون دولت و سیاست کوچک سازی دولت و مولد سازی‌ها به طور قطع جزو اولویت‌های برنامه هفتم است که در دستور کار قرار دارد و از سال آینده در ۳ با ۴ گام اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: هرکس خلاف آئین‌نامه مولدسازی کاری کند هیچ مصونیتی ندارد.

قالیباف گفت: درخصوص کنترل قیمت ارز دولت و مجلس یک تصمیم واحد گرفتند و کار را انجام می‌دهند. البته مسائل اقتصادی بنیادی مانند نقدینگی، تورم، ناترازی بانک‌ها در کاهش ارزش پول ملی و رابطه آن با ارز اثرگذار است و باید برای آن‌ها اقدامات جدی و اساسی انجام دهیم که یک بخش از آن همین اصلاح ساختار بودجه است.

بانک مرکزی باید بر سبد ارزی خود اشراف داشته باشد

وی افزود: دومین مسئله نیز موضوع نحوه مدیریت است. بانک مرکزی باید در عرضه و تقاضای ارز نظارت داشته باشد. بر اساس قانون مسئولیت سکه و ارز با بانک مرکزی است و باید بر سبد ارزی، تنوع ارزی و محل جغرافیای آن اشراف داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احساس من این است که بخشی از بانک مرکزی به هر دلیلی اشرافش آنطور که باید و شاید نبوده است. مثلاً بخش دولتی مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها که درآمد ارزی دارند نمی‌تواند بگویند درآمد بخش خودمان را خودمان بگیریم بلکه باید بانک مرکزی برای آن‌ها تصمیم بگیرد.

وی افزود: موضوع سوم نیز این است که ما میدان و فعالیت‌های میدانی و بازار آزاد داریم که واقعاً من معتقدم دشمنان جمهوری اسلامی در آن بخش شیطنت می‌کنند و اثرات روانی درست می‌کنند تا شاید قیمت‌ها بالا و پایین کنند؛ لذا مهم است که آن را نیز مدیریت کنیم. به همین جهت است که می‌گویم قیمت ارز قیمت مقطوع نیست، ولی باید ثبات در ارز وجود داشته باشد و لجام‌گسیخته نباشد.

در کمتر از دو ماه سفارتخانه‌های ایران و عربستان باز می‌شود

قالیباف در پایان با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: اولاً به هر حال اتفاق خوبی در حوزه دیپلماسی رخ داد. یکی از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران، دولت و مجلس اولویت تعامل با همسایگان در زمینه‌های سیاسی، تجاری، همکاری‌های فرهنگی و ارتباط با سازمان‌های منطقه‌ای بود.

وی افزود: ما برای ارتباط با عربستان هیچ پیش‌شرطی نداریم که نهایتاً منجر به این توافق در پکن شد. انشالله در کمتر از دو ماه سفارتخانه‌های دو کشور باز می‌شود و همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، تجاری و اقتصادی به روال عادی برمی‌گردد و اثر خودش را در حوزه کشور‌های خلیج فارس و کشور‌های منطقه خواهد گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و عربستان دو کشور تأثیرگذار و مهم در منطقه غرب آسیا هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
با سلام لطفا درخصوص همسان سازی حقوق کارکنان بازنشسته نیز پی گیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
سلام و خدا قوت، درخصوص افزایش ۲۰ درصد حقوق می بایست به طوری مد نظر قرار که کارکنان که حقوق کمتر دریافت نموده به روش پلکانی انجام که فاصله پرداختی کمتر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
حقوق کارمندان آموزش فنی وحرفه ای رو در شهرستانها ی کشور افزایش دهیدشرمنده اهل وعیال شدیم دم عید خالص دریافتی اسفند 4/5میلیون تومان ، سقف فوق العاده 50% رو هم به کارکنان پشتیبانی و اداری ومالی ندادندچراء؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
206 درصد کاهش بودجه سال آینده به نظر می‌رسد فاتحه همه خونده شده این بیچاره گیج میشه دور خودش دور میخوره مثل اون بدبخت که رفت آلمان گرفتن محاکمه کردنش این هم همون سرنوشت را برایش رقم میزنن حالا کی ببينم تورم سال پیش رو چطور بشه طاقت بیاریم یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
کاهش نظارتی بر هزینه کرد بودجه ها هم می شد. ریخت و پاش در سازمانها و شرکت های دولتی بسیار بالاست و.مدیرانی که بیشتر پولها را حیف و. میل می کنند راحت تر ترفیع می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
خاک.... با افزایش حقوق کارمنداتون
آخرین اخبار