جاده گل سرخ در اصفهان رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «جاده گل سرخ» اثر خسرو احتشامی هونه‌گانی به همراه تجلیل از این شاعر معاصر برگزار شد

جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام در مراسم رونمایی از کتاب جاده گل سرخ با بیان اینکه خسرو احتشامی پنجره‌ای از شعر اهل بیت علیهم السلام را به روی جوانان باز کرده، افزود: قطع ارتباط نسل جوان با پیشکسوتان آسیبی است که گریبان شعر آیینی را گرفته است.


او با اشاره به اینکه عصمت کلمات را در ابیات احتشامی می‌بینیم بیان کرد: استاد خسرو احتشامی وارث بزرگانی مانند شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، صائب تبریزی و... است، او در دل اشعار خود نوحه گفته و این در حوزه ادبیات آیینی حرکتی بزرگ است.


محمدرضا نصر اصفهانی از استادان ادبیات دانشگاه اصفهان در این مراسم گفت: معتقدم خسرو احتشامی برجسته‌ترین شاعر ۲٠٠ سال اخیر اصفهان است، او ۲۵ اثر دارد که ۱۵ عنوان آن شعر است و هر کدام دنیای خاصی دارد.
او افزود: شعر استاد احتشامی، جهانی به انسان می‌دهد که او را از لحظه جدا و ما را وارد جهان دیگری می‌کند و نگرش ما را به زندگی تغییر می‌دهد. او با جادوی کلمات و ترکیبات و ساختار زبانی جهان دیگری به روی ما می‌گشاید.


عباس شاهزیدی (خروش) نیز اظهار کرد: استاد احتشامی برای ما شعرا مانند یک تکیه گاه بوده و هست. همواره زیر بارش مضمون و کلمات وی نفس کشیده و زیر سایه او بوده‌ایم.

حجت الاسلام مهدی فوقی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: شعر یک ثروت ملی برای ماست که باید از آن محافظت کنیم و استاد احتشامی شخصیتی است که پیام‌های افتخارآمیزی برای نسل‌های آینده دارد و باید بیش از این او را معرفی کنیم.


خسرو احتشامی هم در سخنانی با بیان اینکه شعرای بزرگ ما مانند سعدی فرهنگ ساز هستند و باید بیشتر با آن‌ها آشنا شویم، گفت: امروز جوانان ما درگیر دنیای مجازی هستند، و این سبب شده تا از کتاب و ادبیات دور شوند.
خسرو احتشامی تصریح کرد: شعر گاهی یک انفجار ذهنی است که صاحب ملاحت نیز هست. باید مضامین و نکات شعر را از گذشته تا امروز بدانیم تا با عمق زیبایی‌های آن آشنا شویم.

سیدعلی موسوی گرمارودی در پیام کوتاه تصویری به مراسم با خسرو احتشامی را از بزرگ‌ترین شعرای غزل سرای ایران خواند و گفت: در همه آثار او نکات مهمی با جدیت دیده می‌شود که باید به صورت عمیق بررسی شود.


همچنین پیام تصویری محمدعلی مجاهدی شاعر پیشکسوت که مقدمه کتاب جاده گل سرخ نیز به قلم او نوشته شده، پخش شد.
او در این پیام گفت: شعر آیینی پیشینه‌ای مکتوب و یازده سده‌ای دارد. در این میان استاد احتشامی با آفرینش آثار متین و دلنشین نقش آفرینی کرده است.


به گفته او، احتشامی با ارائه شیوه شعری خاص با نکته سنجی و مضمون یابی سبک اصفهانی و شور سبک عراقی و نوآوری سبک نیمایی آثار خود را ارائه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.