چالش جدی استقلال وکلا با قانون تسهیل کسب و کار

رئیس کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: اصلاح نشدن قانون تسهیل کسب و کار معیشت و استقلال وکلا را با چالش جدی مواجه می کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی به مناسبت هفته وکیل در گفتگو با خبرنگاران گفت: اصلاح نشدن قانون تسهیل کسب و کار و پذیرش غیرتخصصی دانشجویان حقوق معیشت و استقلال وکلا را با چالش جدی مواجه می کند.

علی علیزاده با بیان اینکه استقلال وکیل رکن اصلی این نهاد است و بدون آن دادرسی منصفانه معنایی ندارد و بایستی استقلال وکیل و قاضی در همه شرایط حفظ شود اظهار کرد: متاسفانه اظهارنظر‌های غیرکارشناسی و غیر حقوقی در خصوص نهاد وکالت موجب بروز مشکلاتی در این عرصه شده و چهره نامناسبی از وکیل را در میان برخی ایجاد کرده که بی انصافی است.

وکالت کسب و کار نیست

این وکیل گفت: تصویب قانون تسهیل در کسب و کار‌ها در مجلس به عرصه وکالت به شدت آسیب زده و علیرغم همه اظهار نظر‌های کارشناسی که توسط اساتید و متولیان عرصه وکالت داده شد این طرح در مجلس به تصویب رسید که به شدت به آن انتقاد داریم، اما اجرای آن را رسالت خود می‌دانیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی از پذیرش دانشجو در رشته حقوق بدون نیاز سنجی و همچنین در نظر گرفته نشدن تراز علمی در صدور پروانه وکالت انتقاد کرد و گفت: با روش‌های غیرکارشناسی که در جذب وکیل اتخاذ شده در سال های آینده با خیل وکلای بیکار مواجه خواهیم شد که حتی قادر به تامین معیشت خود نخواهند بود و این روند آینده نگران کننده ای را برای این حرفه تخصصی ترسیم و اشتغال این گروه را دچار چالش جدی می‌کند.

علیزاده می گوید: البته انتظار داشتیم این نقد‌ها قبل از تصویب آن حداقل توسط نمایندگان استان در مجلس مورد توجه قرار می‌گرفت تا امروز با انباشت و تورم قوانین و پراکندگی آن مواجه نشویم لذا سال آینده اصلاح این قانون را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس رای وحدت رویه دیوان عدالت اگر موسسات حقوقی بخواهند مجوز فعالیت بگیرند باید به کانون وکلا مراجعه کنند در غیر این صورت کارشان غیرقانونی است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر در استان یک هزار و ۲۴۷ نفر وکیل فعال در این کانون عضویت دارند که از این تعداد ۵۳ نفر پروانه وکالت خود را تودیع کرده اند و ۷ نفر از وکالت محروم و ۱۲ نفر نیز بازنشسته شده اند.

تخصصی شدن وکالت یک الزام است

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی هم در این نشست خبری گفت: اگر به دنبال توسعه قضایی و کاهش ورودی پرونده به محاکم هستیم باید از ظرفیت وکیل در جامعه به خوبی استفاده شود و مردم نیز از دستاورد‌ها و مزایای بهره گیری از مشور‌های حقوقی و نیز وکلا در حل مشکلات خود آگاه باشند که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند همراه ما باشند و اطلاع رسانی کنند.

زانیار مینایی نیز با اشاره به اینکه وکالت امری تخصصی، پیچیده و سخت است و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند باید تخصص، دانش، جسارت، استقلال و تعهد لازم را برای دفاع از حقوق موکلین خود داشته باشند، از تصویب قانون تسهیل کسب و کار انتقاد کرد و گفت: با اجرای این قانون وکالت را تا حد بقالی تنزل داده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.