چین: اقدام آمریکا در تنگه تایوان باعث به خطر افتادن صلح و ثبات می‌شود

پکن به واشنگتن درباره اقدامات تحریک آمیز نظامی در تنگه تایوان به شدت هشدار داد.

جزیره تایوان یکی از ۳ منطقه بسیار حساس در شرق آسیا تلقی می‌شود که احتمال رویارویی آمریکا و چین درباره آن وجود دارد. جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است که واشنگتن هرگز نمی‌تواند ظهور چین به عنوان یک قدرت همتراز در شرق آسیا را تحمل کند و به همین منظور به دنبال ایجاد موازنه قوا و بازدارندگی در این منطقه علیه پکن است. این در حالی است که چین نیز ساکت ننشسته و به آمریکا درباره اقدامات تحریک آمیزش هشدار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پکن امروز (دوشنبه) به آمریکا هشدار داد اقدام جدیدش در پرواز هواپیمای نظامی بر فراز تنگه تایوان باعث به خطر افتادن صلح و ثبات این تنگه حساس می‌شود. با این حال، نیروی دریایی آمریکا می‌گوید این هواپیمای نظامی بر فراز منطقه بین المللی و بی طرف اقدام به پرواز کرده است.

نیروی دریایی چین شاخه شرقی این کشور از رهگیری و نظارت بر فعالیت هواپیمای شناسایی "پسایدن پی ۸ ای" که معمولا برای ماموریت‌های ضدزیردریایی استفاده می‌شود، در حال پرواز بر فراز تنگه تایوان خبر داد.

در بیانیه این نهاد نظامی چین آمده است: اقدام یک جانبه آمریکا به صورت عامدانه باعث مداخله و اختلال در وضعیت منطقه شده و می‌تواند صلح و ثبات در تنگه تایوان را به مخاطره بیندازد. ما به شدت با چنین اقداماتی مخالف هستیم. ما همواره در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از تمامیت ارضی و سرزمینی چین هستیم.

ناوگان هفتم دریایی آمریکا با رد ادعا‌های طرف چینی اعلام کرد این هواپیمای تجسسی در آب‌های بین المللی در حال پرواز بوده و واشنگتن به انجام ماموریت در هوا، دریا و هر مکان بین المللی دیگری شامل تنگه تایوان بر اساس قوانین بین المللی ادامه خواهد داد.

پکن از ماموریت‌های نظامی آمریکا در تنگه باریک تایوان که اغلب با کشتی جنگی و گاهی هواپیما‌های نظامی انجام می‌شود به شدت خشمگین است و تاکید دارد چین حق حاکمیت و صلاحیت قضایی بر این آبراهه دارد. با این حال، جزیره تایوان و آمریکا با رد ادعا‌های چین می‌گویند این تنگه یک آبراهه بین المللی است.

برچسب ها: چین ، آمریکا ، تنگه تایوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا شیطان بزرگ وفتنه گر کبیر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
خلیج ما همیشه فارس است
و دریای ایران به جای عمان
عمان کشوری نبوده ونیست
الان ما دریای چین داریم
حتی دریای ژاپن
دیگر از اقیانوس هند به طرف ایران باید
همه ی کشورها به زبان فارسی اجازه ی
ورود بگیرند
به عرب ها باید گفت پایشان را از گلیمشان بیرون نگذارند
آخرین اخبار