افشای جزئیات تازه‌ای از نقش آمریکا در انفجار خط لوله نورد استریم

روزنامه نگار آمریکایی که خرابکاری آمریکا در انفجار نورد استریم را فاش کرده بود جزئیات تازه‌ای از این فاجعه را برملا کرد.

سیمور هرش، روزنامه نگار برنده جایزه ادبی پولیتزر در مصاحبه با روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ (Berliner Zeitung) جزئیات تازه‌ای از انفجار در این پروژه خط انتقال گاز و نقش مخرب آمریکا را در این انفجار را برملا کرد.

او در این خصوص گفت: این روایتی است که می‌خواهم بگویم. قرار بود در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، هشت بمب در جزیره بورنهلم (Bornholm) در دریای بالتیک منفجر شود که از این تعداد ۶ بمب منفجر شدند. دو بمب منجر نشدند، زیرا مدت زیادی زیر آب بودند و علت آن این بود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عملیات ویژه برای تخریب خطوط لوله را به تعویق انداخت.

این روزنامه نگار همچنین گفت: بایدن طرح دقیقی برای انفجار این خطوط لوله در طول دیدارش با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در فوریه ۲۰۲۲ نداشت.

این روزنامه نگار توضیح داد: برای تیم کاخ سفید واضح بود که می‌تواند خطوط لوله را با استفاده از یک ماده منفجره «فوق العاده قدرتمند» به نام C ۴ منفجر کنند و این انفجار را می‌توان از راه دور با ابزار‌های زیر آبی هیدروآکوستیک کنترل کرد.

به گفته هرش، در اوایل ژانویه، این گزینه به کاخ سفید گزارش شد و دو یا سه هفته بعد، خود ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند این کار را انجام دهد.

او تاکید کرد: این عملیات کاملا محرمانه بود و رئیس جمهور آمریکا نباید درباره توانایی‌های واشنگتن با کسی صحبت می‌کرد. اما او دوست دارد حرف بزند و گاهی اوقات چیز‌هایی را می‌گوید که نباید بگوید.

هرش تاکید کرد بایدن بالاخره تصمیم به انجام این عملیات گرفت، زیرا نگران بود که آلمان تحریم‌های روسیه را که با هدف مقابله با عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین اعمال شد، بردارد. بایدن تصمیم گرفت آلمانی‌ها در زمستان امسال منجمد کند. رئیس جمهور آمریکا ترجیح داد آلمانی‌ها یخ بزنند تا این که برلین احتمالا دست از حمایت از اوکراین بردارد.

پیش از این «ادوارد اسنودن» افشاگر اسناد و کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، شناسایی و انهدام اشیای پرنده ناشناخته بر فراز آمریکای شمالی را اقدامی طراحی‌شده با هدف گمراه‌سازی خبرنگاران از بررسی سایر مسائل از جمله خرابکاری و انفجار خطوط لوله نورد استریم دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار