تبلیغات نژادپرستانه علیه سوری‌های مقیم ترکیه

سوری‌های مقیم ترکیه با تشدید تبلیغات نژادپرستانه علیه خودشان در این کشور در پی وقوع زلزله اخیر روبرو شده اند.

آوارگان سوری در استان‌های جنوبی ترکیه که بیشترین خسارت‌ها را از زلزله اخیر متحمل شد، سکونت دارند. در بعضی از ساختمان‌هایی که فروریخت سوری‌ها و ترکیه‌ای‌ها در کنار یکدیگر اقامت داشتند و با مصیبت و خسارت‌های یکسانی مواجه شدند.

با این حال، امید اوزداغ، رئیس حزب ظفر ترکیه و از جمله سرسخت‌ترین مخالفان آوارگان سوری و عرب در ترکیه با سفر به یکی از شهرهای جنوبی این کشور گفت: ما در فروشگاهی هستیم که غارت شده است. همه کالا‌های این فروشگاه‌ها و نه فقط مواد غذایی آن سرقت شده است. ما سال‌هاست شاهد حضور سوری‌ها هستیم و همچنان هزینه سلامت، آموزش و داروی آن‌ها را پرداخت می‌کنیم و هزینه‌های آن‌ها به ۱۴۴ میلیارد دلار رسیده است. سوریها، اموال ترکیه‌ای‌ها را در بدترین روزهایشان در بیشتر مناطقی که زندگی می‌کنند، غارت کردند.

این در حالی است که بعضی از شهروندان ترکیه‌ای، تصاویری منتشر کردند که نشان می‌دهد سوری‌ها در عملیات امداد و نجات مشارکت دارند.

از سویی دیگر سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در نشست خبری از اتهامات علیه سوری‌ها به سرقت که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، انتقاد کرد و گفت: «این حرف که غارت‌ها افزایش یافته است، درست نیست. به عنوان مثال، در قهرمان ماراش شاهد هیچ نوع غارتی نبودیم، با آنکه شیشه‌ها و پنجره‌های فروشگاه‌ها شکسته بود. اما افرادی در ترکیه هستند که ذهن‌های آن‌ها را قدرت‌های خارجی غارت کرده اند. آن‌ها تلاش می‌کنند از شهروندان ترکیه در بدترین شرایط، از نظر سیاسی بهره برداری کنند. ما به آن‌ها توجه نمی‌کنیم و فقط کار خودمان را انجام می‌دهیم و آن‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم».

ریاست اداره مهاجرت ترکیه نیز در پی انتشار شایعه‌هایی درباره موج جدید مهاجرت آوارگان سوری به ترکیه، با انتشار توئیتی تاکید کرد مطالبی که به صورت غیرمسئولانه در شبکه‌های اجتماعی درباره موج جدید مهاجرت از سوریه به کشور ما منتشر می‌شود، دروغ است و درباره باور کردن این اخبار هشدار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم نباید به این اخبار گوش کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
وقتی دولتتون کنار داعش لشکر کشیدمردم سوری آواره کرد حرفی نیست الان اینها سالهاست که در ترکیه هستند کمی انسانیت بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
مزدور صیهونیست
آخرین اخبار