واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به چین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری به سفر سید ابراهیم رئیسی به چین واکنش نشان داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به چین و هدف این سفر گفت: من این را به دو کشور واگذار می کنم تا هدف از دیدارشان را مشخص کنند.

به گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، او در عین حال افزود: من فقط به یک نکته اشاره می‌کنم و آن اینکه زمانی نه چندان دور بود که آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با جمهوری خلق چین در مورد برنامه هسته ای ایران انجام داد، دقیقاً به این دلیل که ما تشخیص می دهیم که این یک چالش برای هر دو کشور است. روابط دو جانبه ما با چین پیچیده است و این پیچیده‌ترین و احتمالاً مهم ترین رابطه دو جانبه ماست. این رابطه جنبه‌های مختلفی دارد که در درجه اول رقابتی است. جنبه هایی وجود دارد که خصمانه و بالقوه متعارض هستند، به همین دلیل است که ما دوباره بر حفظ خطوط ارتباطی  تمرکز کردیم.

او در ادامه مدعی شد: بحث در مورد موضوع این نشست را به این کشورها واگذار می کنم. هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم مهم است که بقیه جهان کاملاً روشن کنند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و تلاش برای نفوذ در سراسر منطقه و فراتر از آن، چیزی نیست که هیچ کشوری باید آن را انجام دهد، تحمل کند و مطمئناً حمایت نمی‌کند. چالش‌هایی برای نظام بین‌المللی وجود دارد که ایران آن را ایجاد می‌کند، همانطور که چالش‌هایی برای نظام بین‌المللی وجود دارد که چین درگیر آن می‌شود و ما را به شدت نگران می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره سفر هیئت آمریکایی به ریاض به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفت: این هیئت با نمایندگانی از دولت‌های کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد تا در مورد اولویت‌های مشترک ما گفتگو کنند. این نشست‌ها تعهد مشترک آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را به پیشبرد امنیت و ثبات منطقه از طریق همکاری در طیف وسیعی از موضوعات نشان خواهد داد.

او افزود: در اینجا سه گروه کاری در حال کار هستند. یکی روی دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی تمرکز دارد. کارگروهی وجود دارد که بر روی ایران و چالش‌هایی که این کشور ایجاد می‌کند متمرکز است و کارگروه سومی وجود دارد که بر ضد تروریسم تمرکز خواهد کرد و بنابراین هیئت در تمام آن گروه‌های کاری شرکت خواهد کرد.

گفتنی است رئیس جمهور کشورمان که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده است، صبح سه‌شنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.

این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
شما نگاه کنید هیچ کشوری در طول تاریخ وجود نداشته که این قدر دشمن داشته باشه که ایران دارد ولی از حق نگذریم تا حالا کار خودش را ایران انجام داده شاید اقتصا د به مردم فشار آورده آن هم از داخلی خودمان است پس تا حالا هر کشوری بجز ایرا ن بود به خاک سیاه نشسته بود خدا راشاهد میگیرم‌من بدون جانب داری از کسی نظر میدهم ایران رهبری والابی دارد که دست نیافتنی است هوشیا ر دانا خردمند آینده نگر صبور وارتباب با خدا ومومئن باید قدر این رهبر را دانست که الحق جانشین شایسته ای برای امام بو دند این نعمت بزرگی بود که خدا به جهان اساام وایران داد خدابا ما شکر گذار این نعمت توهستیم جان فدای خاک پابش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
امریکا شیطان بزرگ امام خمینی رحمه الله علیه خوب تعبیری برای امریکا به کار بردند
Germany
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
یکی نیست بگوید آمریکا دست از ایران هراسی بردار و دنبال سلطه وغارت ک شش پرهای عربی وضعیف نباش ایران کشور شیران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
خداوند حق را بر باطل پیروز میکند ایران حق است واز حق فلسطینیان مظلوم دفاع میکند امریکا شیطان بزرگ رو به افول است اسرابیل رو به نابودی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
هیچ غلطی ننیتونید بکنید
مرگ بر تو و کشورت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
رفته اونجا چکار کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
بستن قراداد و تو دهنی زدن به امریکاو دشمنان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
خودشون هم نمی فهمن چی می گن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
آب رو بریز آن جایی که میسوزد دولت تروریست و تروریست پرور آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
مرگ بر شیطان بزرگ..آره جون خودت تو با این قبایل ملخ خور میخواید ایران پیشرفت نکند..
Iran (Islamic Republic of)
میرزایی
۱۲:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
بهتر نیست به بادکنک ترکانیتون برسین چکار به این کارا دارین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
به امید روزهای خوب برای ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
هدف از دیدار چین وروسیه مشخص شد
تو دهنی به آمریکا
آخرین اخبار