رسانه‌های چینی ارزیابی کردند

فصل جدید روابط تهران و پکن با سفر رئیس‌جمهور ایران به چین

رسانه‌های چینی سفر ابراهیم رئیسی به این کشور را تلاش چین برای بهبود روابط تهران و پکن پس از بیانیه چین در شورای همکاری خلیج فارس قلمداد می‌کنند.

نشریه گلوبال تایمز چین‏‏، چینا دیلی و ساوت چاینا مورنینگ پست در گزارش‌هایی به تحلیل سفر «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پکن پرداخته و نوشتند این سفر که به دعوت «شی جین پینگ» انجام می‌شود در بحبوحه تلاش پکن برای بهتر کردن روابط با تهران پس از بیانیه مشترک رئیس‌جمهور چین در کنفرانس کشور‌های حاشیه خلیج فارس در ماه دسامبر است.

در بیانیه مشترکی که در نشست سران چین و شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی اعلام شد، هر دو طرف توافق کردند که امارات متحده عربی به عنوان عضو شورای همکاری خلیج فارس باید از مذاکرات برای حل و فصل اختلافات ارضی خود با ایران بر سر جزایر تنگه هرمز استفاده کند.

پس از این نشست وزارت خارجه ایران به سرعت فرستاده چین در ایران را فراخواند تا اعتراض خود را اعلام کند. همچنین یک هفته پس از این نشست که هیئتی از چین به ایران سفر کرد، تهران اعتراض شدید خود را به آن‌ها هم ابراز کرد.

پیشتر در حاشیه نشست ازبکستان در ماه سپتامبر شی جین پینگ به ابراهیم رئیسی گفته بود روابط چین با ایران برای این کشور «استراتژیک و طولانی مدت» قلمداد می‌شود و آماده افزایش همکاری و ارتباط با ایران است.

اکنون تحلیگران معتقدند سفر ابراهیم رئیسی در هفته جاری به پکن می‌تواند روابط میان دو طرف را بهتر کند و می‌گویند از هر دو طرف انتظار دارند که به افزایش همکاری و برطرف کردن تنش‌ها بپردازند.

روز گذشته وزارت امور خارجه چین اعلام کرد ابراهیم رئیسی از روز سه شنبه ۱۴ فوریه تا پنجشنبه ۱۶ فوریه به دعوت شی جین پینگ به این کشور سفر خواهد کرد. پیشتر از آن هم «محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ایران و چین در حوزه‌های گوناگون می‌توانند همکاری داشته باشند که شامل حوزه‌های انرژی، اقتصادی و سیاسی خواهد بود.»

ایران و چین

روابط تهران و پکن

رئیسی و شی جینگ پین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
رابطه چین و روسیه فقط ننگ و غارت ابران را به همراه دارد و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
جناب ۱۴:۳۸ لابد از نظر شما رابطه با اسرائیل و آمریکا خیلی عادلانه و دوستانه است و آمریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه و آلمان خیرخواه ما هستند و نه صدام را کمک کردند نه در زمان پهلوی کشور ما را غارت کردند نه دانشمندان ما را ترور کردند نه کودتا علیه ما راه انداختند و نه الان از تجزیه طلب ها و منافقین تروریست حمایت می کنند نه مراکزعلمی و تحقیقاتی ما را تخریب کردند، نه تحریمهای غیرانسانی علیه ما راه انداختند ووو همه اینها و هزاران جنایت دیگر را روسیه و چین علیه ملت ایران انجام دادند، شما غرب گداها کی می خواهید از اینهمه کینه توزی نسبت به ملت نجیب ایران دست بردارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
آره راست میگی رابطه فقط با آمریکا و انگلیس خوبه ، بهتره بری یه نگاهی به قرارداد ننگین کاپیتولاسیون سگ آمریکایی بندازی !!ً!
آخرین اخبار