بیانیه ۳۹ کشور عضو سازمان ملل علیه اقدامات رژیم صهیونیستی

۳۹ کشور عضو سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اقدامات رژیم صهیونیستی را علیه فلسطینی‌ها محکوم کردند.

 ۳۹ کشور عضو سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواستند هر چه سریع‌تر از مجازاتی که علیه فلسطینی‌ها اتخاذ کرده است، عقب نشینی کند.

به گزارش الجزیره، این کشور‌ها با صدور بیانیه مشترک، اقدامات اسرائیل را در واکنش به درخواست فلسطینی‌ها از دیوان کیفری بین المللی برای صدور رای قانونی درباره ماهیت اشغالگری رژیم صهیونیستی و اقدامات آن درباره شهرک سازی و نقض حقوق فلسطینی‌ها محکوم و تاکید کردند که از دیوان کیفری بین المللی و قوانین بین المللی به عنوان پایه‌های نظام بین المللی حمایت می‌کنند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ پس از تلاش‌های تشکیلات خودگردان فلسطین با تصویب قطعنامه‌ای از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست نظر خود را درباره عدم مشروعیت اشغال کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس توسط اسرائیل اعلام کند.

در اقدامی تلافی جویانه، در ۶ ژانویه، رژیم صهیونیستی بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین به ویژه اقدامات مالی برای پرداختن بهای اقدام خود در صدور این تصمیم اعلام کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرحی را تصویب کرد که از دادگاه کیفری بین‌المللی (دیوان لاهه) می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمعیتی در قدس اشغالی رأی صادر کند.

این قطعنامه با ۸۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و رأی ممتنع ۵۳ کشور به تصویب رسید. آمریکا، کانادا، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، جمهوری چک، گواتمالا، استونی و آلمان از جمله مهم‌ترین کشور‌هایی بودند که با تصویب این طرح مخالفت کردند.

حدود ۴۰ کشور عضو سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، «حمایت بی‌دریغ» خود از دیوان بین‌المللی دادگستری و حقوق بین‌الملل را تأیید کردند و «نگرانی عمیق خود را نسبت به تصمیم رژیم اسرائیل برای اعمال تدابیر تنبیهی علیه مردم فلسطین» ابراز کردند.

در این بیانیه آمده است: صرف نظر از موضع هر کشور در قبال قطعنامه، ما اقدامات تنبیهی را که در پاسخ به درخواست نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری و به طور گسترده‌تر در پاسخ به تصمیم دادگاه بین‌المللی صورت گرفته است، رد می‌کنیم و خواستار لغو فوری آن هستیم. 

این بیانیه توسط کشور‌های موافق و مخالف قطعنامه و همچنین کشور‌هایی که در آن زمان از رای دادن خودداری کردند، امضا شده است.

ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: این مهم است، زیرا نشان می‌دهد که کشور‌ها صرف نظر از اینکه چگونه رای می‌دهند، در رد این اقدامات تنبیهی متحد هستند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درباره این بیانیه، نگرانی عمیق خود را در مورد اقدامات اخیر اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی تکرار کرد و تاکید کرد که "نباید اقدام تلافی جویانه" در رابطه با این بیانیه انجام شود. 

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه در مورد موضوع فلسطین نشستی برگزار کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار