وسواس بیماری هزارچهره

روانشناس بالینی گفت: ریشه وسواس در بسیاری از بیماری‌های مرتبط با روان انسان است.

فاطمه السادات شهیدی روانشناس بالینی گفت: وسواس نوعی هجوم تکرار شونده و ناخواسته افکار است و وسواس انواع مختلفی مانند وسواس عملی و فکری دارد.

او بیان کرد: افراد مبتلا به وسواس دچار اضطراب هستند و این افراد می‌خواهند افکار و امیالی را متوقف کنند، اما توانایی انجام آن را ندارند.

روانشناس بالینی گفت: وسواس عملی شامل اعمالی مانند شستن دست، وارسی کردن و منظم بودن و ... است.

او تصریح کرد: در اختلال وسواس انسان احساس می‌کند مقرراتی را با قاطعیت به اجبار باید اجرا کند.

شهیدی بیان کرد: وسواس به ناراحتی‌های قبل، مصیبت‌ها و تجربه ترس مرتبط است و همچنین وسواس معلول افسردگی و اضطراب است.

او گفت: اختلال وسواس ژنتیکی است همچنین ریشه وسواس در عوامل مستعد کننده نزدیک، عوامل مستعد کننده دور و عوامل فعال ساز است.

روانشناس بالینی بیان کرد: عوامل مستعد کننده دور شامل عوامل زیستی، ژن و فیزیولوژی انسان‌ها است.

او با اشاره به نقش تربیت در ابتلا به وسواس گفت: عوامل محیطی، تربیتی و سبک زندگی انسان نیز در ابتلا به وسواس نقش انکارناپذیری دارد.

شهیدی تصریح کرد: باور‌های زمینه‌ای که زمان‌های قبل شکل گرفته بود، از سبک تربیت و محیط ناشی می‌شود و باور‌های غیر منطقی و وسواس ایجاد می‌شود.

او گفت: بسیاری از انسان‌ها استعداد اختلال وسواس دارند و همچنین بیماران دچار شخصیت وابسته و بیماران مبتلا به اضطراب فراگیر نیز به وسواس فکری و عملی مبتلا می‌شوند.

روانشناس بالینی بیان گرد: کودکان دچار اضطراب جدایی نیز به بیماری وسواس مبتلا می‌شوند، همچنین بیماران دچار بیماری اسکیزوتایپال نیز استعداد ابتلا به وسواس فکری را دارند.

او با اشاره به درمان اختلال وسواس تصریح کرد: در درمان اختلال وسواس ابتدا باید باور‌های غلط و تفسیر‌های غیرمنطقی برطرف شود و مدیریت استرس و حذف آیین مندی‌های رفتاری و چالش رفتار‌های غیرمنطقی صورت پذیرد.

او بیان کرد: آیین مندی‌های رفتاری بیماران مبتلا به وسواس با دادن تکالیف به این بیماران و انجام این تکلیف‌ها برطرف می‌شود.

برچسب ها: وسواس ، اضطراب ، سبک زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار