۴ نکته کاربردی برای ارسال پیام‌های بهتر و پیشگیری از سوءتفاهم

یکی از مسائلی که در ارسال پیام همواره مورد توجه بوده، نگرانی از سوءبرداشت مخاطب از پیام‌هایی است که گاهی ارسال می‌کنیم.

ارسال پیامک رایج، آسان و در همه جا امکان پذیر است. این یک راه آسان برای همگام شدن با دوستان و خانواده است. بر اساس تحقیقات مرکز تحقیقات فناوری و اینترنت پیو، «پیام‌های متنی رایج‌ترین برنامه غیر صوتی است که افراد در تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند.

حدود ۷۳ درصد از کاربران حداقل گاهی اوقات پیامک می‌فرستند و به طور متوسط روزانه تقریبا ۴۲ پیام ارسال یا دریافت می‌کنیم که میانگین واقعی‌تر آن ۱۰ پیام در روز است؛ بنابراین اگر می‌خواهید پیامک ارسال کنید، می‌توانید با چند روش ساده‌تر علاوه بر جذابیت سرعت ارسال را هم افزایش دهید. ممکن است قبلا این روش‌ها را امتحان کرده باشید، یا شاید برای اجتناب از سوءبرداشت به متن‌های کوتاه اکتفا کنید؛ متن‌های شما در واقع می‌توانند بر روابط شما تاثیر بگذارند.

مطالعه‌ای که توسط پزشکان در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می‌دهد دریافت و ارسال پیام‌های متنی می‌تواند شادی کلی و احساس خوشبختی شما را افزایش دهد، احتمالا به این دلیل که با کسی که می‌خواهید با او صحبت کنید در ارتباط هستید.

متن‌ها می‌توانند باعث ایجاد احساس در ما شوند و همه ما می‌دانیم که یک نقطه یا علامت تعجب چقدر می‌تواند معنای یک پیام را تغییر دهد، بنابراین نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، می‌تواند تا حد قابل تو جهی از این اتفاق پیشگیری کرده و در حفظ روابطتان موثر باشد.

پیامک

مقرراتی در کار نیست، خودت باش

اگرچه «باید‌ها و نبایدهای» زیادی برای ارسال پیامک وجود دارد، اما باید توجه داشته باشید که قوانین واقعی نیستند. ممکن است برخی از مردم آرزو کنند که وجود داشته باشد، اما وجود ندارد. این راهنما برای ارسال پیامک به اصول اولیه می‌پردازد بنابراین پیام خود را واضح بنویسید. خودتان باشید؛ مستقیم باشید؛ متن خود را دوباره چک کنید؛ اگر پاسخی دریافت نکردید، پیگیری کنید؛ مراقب املا و دیکته کردن باشید. کلمات را بنویسید نه ایموجی‌ها و به سرعت پاسخ دهید.

لئورا تراب، روانشناس دانشگاه پیس می‌گوید اگر مشتریانش با ارسال پیامک مشکلی دارند، از آن‌ها می‌خواهد که مراقب نیاز‌های خود و شخصی که به او پیامک می‌فرستند، باشند. او قوانین ارسال پیامک را تجویز نمی‌کند، بنابراین زمان کمتری را صرف نگرانی در مورد درستی یا نادرستی کاری که انجام می‌دهید، کنید و در عوض زمان خود را برای برقراری ارتباط سرگرم کننده صرف کنید، این اولین قدم شماست.

به گفته تراب، «پیام‌رسانی آگاهانه» به این معناست که شخصی که پیامک می‌فرستد این کار را از منظر نیاز‌ها و خواسته‌های خود انجام می‌دهد و در عین حال نسبت به شخصی که با او ارتباط برقرار می‌کند همدلی می‌کند. این سبک مستقیم‌تر است، با پیام‌های واضح که صادقانه‌تر و روشن‌تر است است. تراب بیان می‌کند که «با داشتن دیدگاه و هوشیاری هنگام ارسال متن، متن‌ها کمتر شبیه متن بوده و بیشتر شبیه مکالمه هستند».

به موضوعات سبک‌تر بچسبید

تراب توصیه می‌کند که ارسال پیامک در مورد موضوعات سبک‌تر بهترین است. ارسال پیامک برای موضوعات سبک‌تر و ارائه اطلاعات لجستیکی خوب است. مکالمات سخت‌تر و سنگین‌تر باید حضوری یا تلفنی انجام شود.

در مقاله‌ای برای سایکلوجوی تودی، جنیفر گیلبرت روان‌شناس می‌نویسد باید «به موضوعات سبک بچسبید. تایپ کردن مکالمات طولانی با جزئیات روی متن سخت است و بسیاری از ظرافت‌ها از بین می‌روند. پیامک نشانه‌های اجتماعی ارتباط حضوری را ندارد، بنابراین تفسیر اشتباه پیام‌ها آسان است، بنابراین بهتر است اطلاعات ساده و سرراست، مانند جزئیات لجستیکی ویا ایموجی‌های سرگرم‌کننده و پیام‌های ساده را با متن به اشتراک بگذارید.

گیلبرت همچنین می‌داند که ارسال پیامک می‌تواند برای هر کسی سخت باشد، به خصوص اگر شکل ارتباطی مورد علاقه شما نباشد. او در همان مقاله می‌نویسد: «این مانند مکالمات رو در رو نیست، زیرا بسیاری از سیگنال‌هایی که در زندگی واقعی دریافت می‌کنید، از متن مفقود شده‌اند. مکث‌های بزرگی وجود دارد، مردم می‌توانند مشغول بوده و امکان پاسخگویی سریع را نداشته باشند و شما نمی‌توانید حالات چهره یا زبان بدن آنان را ببینید».

ارسال پیام

سبک ارتباطی مخاطب خود را بازتاب دهید

سلیورستری روانشناس یک راه مطمئن برای تعیین اینکه آیا به درستی پیامک ارسال می‌کنید یاخیر، دارد. سبک پیامک شخصی را که به او پیامک می‌فرستید، منعکس کنید. او می‌افزاید: «اگر کسانی که به آن‌ها پیام می‌دهید همیشه با یک خط ساده پاسخ می‌دهند، باید سبک‌های ارتباطی مختصر آن‌ها را بازتاب دهید».

تحقیقات تراب همچنین نشان می‌دهد انعکاس سبک‌های متن مشابه مهم است. در مقاله‌ای برای انجمن روان‌شناسی آمریکا، تراب می‌نویسد: «افرادی که شریک زندگی‌شان را به‌عنوان سبک پیام‌رسانی مشابه با خودشان توصیف می‌کنند، رضایت بیشتری از رابطه دارند، بنابراین زوج‌هایی که پیامک می‌فرستند و سبک‌های پیامک مشابهی دارند، در واقع احساس رضایت بیشتری می‌کنند. رابطه آن‌ها، چه آن‌ها که در حال ارسال یادداشت‌های عاشقانه باشند و چه آن‌هایی که از کار (یا یکدیگر) شکایت می‌کنند.

تعداد علائم نگارشی و گرامر فقط آن طور که شما فکر می‌کنید نیست

به گفته سلیا کلین، دانشیار روانشناسی در دانشگاه بینگهمتون، اگر نمی‌خواهید پیام اشتباهی ارسال کنید، مراقب باشید که چگونه متون خود را نقطه گذاری می‌کنید؛ او روشی را که علائم نگارشی بر نحوه دریافت متون توسط دیگران تاثیر می‌گذارد، با جزئیات مطالعه کرده است. در کمال تعجب، مطالعه او نشان داد اگر یک پیام متنی را با نقطه پایان ارسال کنید، متن شما نسبت به پیام‌هایی که این کار را نمی‌کنند کمتر صمیمانه‌تر تلقی می‌شود. در ادامه کار، تیم کلین دریافتند پاسخ متنی با علامت تعجب بیشتر و نه کمتر صادقانه تفسیر می‌شود.

کلین همچنین در این مطالعه بیان می‌کند پیامک فاقد نشانه‌های اجتماعی مانند حالات چهره، لحن صدا یا نگاه چشم است، چیز‌هایی که ممکن است بدانید، اما مهم است که به خاطر بسپارید. پیام‌رسان‌ها این نشانه‌ها را با شکلک‌ها، املایی‌های غلط که جایگزین صدا‌های گفتاری می‌شوند و علائم نگارشی خلاقانه جایگزین می‌کنند، بنابراین بیش از حد دستور زبان دوستانتان را کنترل نکنید.

کلین می‌گوید مطالعه پیامک او باعث خشم در میان حامیان حفظ دستور زبان شده که یافته‌های او را بهانه‌ای برای نوعی بدتر شدن آهسته زبان تفسیر می‌کنند، با این حال به گفته کلین کل بحث نشان می‌دهد که زبان دائما در حال تغییر است و این اشکالی ندارد. او می‌گوید: «این عالی نیست که ما از نظر زبانی انعطاف‌پذیر و خلاق هستیم؟»


بیشتر بخوانید 


منبع: wired

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.