تشکیل خانواده راهی برای رسیدن به آرامش

یک کارشناس مذهبی گفت: فطرت انسان‌ طوری آفریده شده که برای رشد و شکوفایی و رسیدن به آرامش و امنیت روانی نیاز به تشکیل خانواده دارد.

حکمت الهی بنابر فطرت و آفرینش انسان‌ها طوری نظام‌مند آفریده شده است که برای رشد و شکوفایی و رسیدن به آرامش و امنیت روانی نیاز به تشکیل خانواده منوط گشته است. در رابطه با زندگی امیرالمؤمنین علی (ع) و برترین بانوی عالم حضرت فاطمه (ع) که برترین اسوه و الگو مردمان در همه‌ی اعصار است خانواده اهمیت و جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.

در این زمینه حجت الاسلام  نظافت، کارشناس مذهبی می‌گوید: درخانواده‌های صمیمی و موفق، همواره بستر لازم برای گفتگو‌های شاد و جذاب فراهم است. نگرش مثبت به مسائل، دادن فرصت اظهار بیان برای تک تک اعضای خانواده و رعایت اصل مهارت گوش دادن بدون قضاوت و پیشداوری و ارزیابی سریع، سبب رشد و احساس هویت و شخصیت خانواده را به دنبال دارد. متأسفانه با همه گیر شدن تکنولوژی و فناوری، از جمله اینترنت و ماهواره و  ارتباط کلامی خانواده‌ها به کمترین حدّ خود نزدیک می‌شود و به عبارتی بهتر خانواده از یک فضای صمیمی، ارتباط نزدیک، تبادل افکار و حل مشکلات به سپری کردن اوقات در زیر یک سقف مبدل گشته است. 

او بیان کرد: سازگاری عبارت از اینکه زوجین با کم و زیاد هم از حیث‌های گوناگون بسازند و با رفاقت و همدلی کمبود‌های یکدیگر را برطرف نمایند. پس برای داشتن یک زندگی به دور از تنش و پرخاش باید از موشکافی عیوب و ایراد‌های احتمالی همدیگر و به رخ کشیدن آن‌ها جدا اجتناب کنند و عیب پوشی و سازگاری را سر لوحه‌ی زندگی قرار دهند. همچنین زن و مرد بایستی مصلحت زندگی شان را بر منفعت شخصی ترجیح دهند و از آن بالاتر مصلحت زندگی خودشان را به خاطر دخالت اطرافیان پایمال ننمایند. 

حجت الاسلام  نظافت اظهار کرد :  یکی از بسترها و لوازم داشتن زندگی توام با آرامش و محبّت، به کار گیری صبر و تحمل است. بنابراین با فهم این نکته که غیر از حضرات معصومین(ع) اکثر ما انسانها دچار لغزش و خطا می شویم، زمینه را برای اغماض و چشم پوشی از لغزش های احتمالی فراهم می نماید. همچنین زن و مرد با همفکری و سنجیدن تمام جوانب مسائل و مشکلاتشان از هر گونه تکروی و خود کامگی و استبداد رای باید اجتناب نمایند. زندگی بدون صبر و تحمل همچون حبابی در هواست و عامل ورزیدگی و پختگی زن و مرد در اثر رعایت این مسئله است. 

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات رایج در خانواده‌ها این است که امکانات زندگی خودشان را با وسایل و امکانات زندگی دیگران مقایسه می‌کنند در نتیجه انتظار و توقعشان بیشتر از توان مالی همسرشان می‌شود و این مسئله موجب احساس سرشکستگی و عدم لذّت بردن از زندگانی خود می‌شود. از اینرو زمینه و ریشه بسیاری از درگیری‌ها و نزاع‌ها در محیط خانواده ناشی از چشم هم چشمی هاست. از جمله ضرر‌های تقاضا‌های نامقدور در کانون خانواده عدم تعادل مالی است که موجبات قرض، ربا، اقساط با مبالغ درشت و ناتوانی در پرداخت آن را به خانواده تحمیل می‌کند. حضرت علی (ع) در همین مورد می‌فرمایند. کَثُْرَة السُّؤَالِ تُورِثُ الْمَلَال؛ [۱]در خواست زیاد، ملال به بار می‌آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار