زمان شش ساله برای جوان شدن ایران

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره روند سریع پیری جمعیت کشور گفت : برای جوان شدن ایران تنها شش تا هفت سال فرصت داریم.

ابراهیم شکیبا رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت : پیری جمعیت مصائب و مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و ... به همراه می‌آورد و متاسفانه کشور ما با سرعت در حال حرکت به سمت پیرشدن است.

وی افزود: نرخ باروری کلی کشور در حال حاضر ۱.۷۴ است که استان کرمانشاه از این نرخ هم پایین‌تر بوده و حدود ۱.۵۱ است.

شکیبا گفت: این پایین بودن نرخ باروری در حالیست که نرخ جانشینی۲.۱ است، نرخی که بتوانیم با آن جانشینی برای والدین داشته باشیم و متاسفانه ایران از این نرخ هم پایین‌تر است و این یعنی جمعیت فعلی کشور هم جایگزین نمی‌شود.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت کشور هم شش دهم درصد و در استان نیم درصد است که بسیار نرخ رشد پایین و حقیقتا نگران کننده‌ای است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه فرصت چندانی برای جوانی جمعیت باقی نمانده گفت: پیک جمعیت بارور کشور تا حدود شش تا هفت سال دیگر باقی است و اگر طی این مدت نتوانیم نرخ باروری را افزایش دهیم، فرصتی برای جوانسازی جمعیت باقی نمی‌ماند.

شکیبا مسائل فرهنگی را مهمترین مانع بر سر راه جوانسازی جمعیت عنوان کرد و افزود: قطعا مشکلات اقتصادی در زمینه فرزندآوری نقش مهمی دارد، اما طبق بررسی‌های متعدد انجام شده مانع اصلی جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری مانع "فرهنگی است.

وی افزود: زمانی که داشتن تنها دو فرزند در کشور بصورت گسترده تبلیغ می‌شود، چند فرزندی بصورت یک اَنگ درآمده و در حال حاضر برای برداشتن مانع فرهنگی ازیاد جمعیت، باید اَنگ "چند فرزندی" از جامعه زدوده شود.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت در استان گفت: این قرارگاه در محل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم تشکیل شده و در جلسات متعدد پیگیر رفع موانع جوانسازی و ازدیاد جمعیت هستیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار