نمایشگاه هوایی چین هشداری به آمریکا می‌فرستد

نمایشگاه هوایی امسال چین به جای این‌که در مورد فروش تجهیزات نظامی باشد بیشتر در مورد ارسال پیام‌ها به دشمنان این کشور بود.

موشک مافوق صوت ضد کشتی YJ-۲۱ برای اولین بار در نمایشگاه هوایی چین ظاهر شد. کارشناسان می‌گویند نمایش نظامی امسال کمتر در مورد فروش تجهیزات نظامی و بیشتر در مورد ارسال پیام‌ها بود.

به گزارش «چاینا مورنینگ پست»، یک موشک مافوق صوت ضد کشتی اولین نمایش عمومی خود را در حالی انجام داد که چین آخرین مجموعه هواپیما‌های جنگی و سلاح‌های پیشرفته خود را در افتتاحیه نمایشگاه هوایی خود در روز سه‌شنبه به نمایش گذاشت.

کارشناسان نظامی گفتند که ظاهر این سلاح در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضای چین یا نمایشگاه هوایی چین می‌تواند به عنوان هشداری به آمریکا در مورد تایوان تلقی شود.

۲ موشک با نام «۲PZD-۲۱» در زیر بال‌های یک بمب افکن راهبردی H-۶ K که در فرودگاه جینوان در ژوهای، شهر ساحلی جنوبی چین که نمایشگاه دوسالانه هوایی تا یکشنبه در آن برگزار می‌شود، مشاهده شده است.

شکل مخروطی سرجنگی این موشک، مشابه موشک پرتاب هوا پرتاب مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک اتمی Kh-۴۷ Kinzhal روسی است که گفته می‌شود می‌تواند با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر به ۱۲ ماخ برسد.


بیشتر بخوانید:


موشک ابرفراصوت کینژال (Kh-۴۷ Kinzhal) که «قاتل حامل» نامیده می‌شود، می‌تواند از یک رهگیر MiG-۳۱K یا یک بمب افکن Tu-۲۲M۳ پرتاب شود. اما کارشناسان گفتند نوع چینی این موشک قدرتمندتر است و در صورت بروز درگیری، کشتی‌های جنگی آمریکا را از ورود به منطقه باز می‌دارد.

«آندری چانگ» سردبیر مجله نظامی «کناوا ایژیین دیفنس» (Kanwa Asian Defense) در کانادا، گفت که موشک چینی YJ-۲۱ نیز بزرگتر از Kh-۴۷‌های روسی است، به این معنی که برد رزمی آن بیش از ۲ هزار کیلومتر خواهد بود.

اندازه YJ-۲۱ مشخص نیست، اما Kh-۴۷ روسی تا ۵۰۰ کیلوگرم (۱۱۰۰ پوند) وزن دارد و هر جت جنگنده MiG-۳۱ فقط می‌تواند یک موشک را حمل کند. چانگ گفت به همین دلیل چینی‌ها از بمب افکن استراتژیک سنگین H-۶K برای پرتاب موشک‌های YJ-۲۱ استفاده می‌کنند.

هدف از نمایش YJ-۲۱ در نمایشگاه هوایی هشدار دادن به ایالات متحده برای عدم مداخله در طرح پکن برای بازپس گیری تایوان با زور است، زیرا هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی مستقر در دریا قادر به رهگیری موشک مافوق صوت نیست.

«ژو چنمینگ» محقق اندیشکده «یوان وانگ» در پکن، گفت که برد جنگی و سرعت موشک YJ-۲۱ از نوع Kh-۴۷ و همچنین قابلیت حمله دقیق آن برتر است.

ژو گفت: «تلاش شده است سرعت، برد و دقت YJ-۲۱ در سال‌های گذشته ارتقا یابد. هدف این موشک ترساندن نیرو‌های استقلال طلب تایوان است.»

با این حال، «آندری چانگ» گفت ظاهر موشک مافوق صوت YJ-۲۱ فقط برای ارسال پیام به آمریکا بود، نه تایوان، زیرا ارتش تایوان با چنین سلاحی قابل مقایسه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار