۹۶ درصد موارد در انواع سرطان‌ها قابل درمان هستند

یک فوق تخصص جراحی غدد و سرطان گفت: سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در کشور است که حدود ۹۹ درصد از مبتلایان به آن، بانوان هستند.

سوم آبان در برنامه ضربان شبکه سلامت، مجری برنامه میزبان پروفسور محمد اسماعیل اکبری، فوق تخصص جراحی غدد و سرطان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص سرطان سینه به گفت و گو پرداختند.

پروفسور اکبری در خصوص وضعیت ابتلا به سرطان سینه در کشور، گفت: سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در کشور است که حدود ۹۹ درصد از مبتلایان به آن، بانوان هستند. با توجه به این که جمعیت در حال سالمند شدن است، سالانه حدود شش درصد رشد ابتلا به سرطان سینه در کشور داریم. درصد سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه در کشور، از وضعیت بسیار بالایی برخوردار و از بسیاری از کشور‌های غربی بالاتر است.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان سینه گفت: این بیماری رو به رشد است‎؛ اما خوشبختانه با امکانات تشخیصی بالایی که برای بیماران وجود دارد، می‌توان بیان کرد که این بیماران از بقای عمر ۱۵ ساله برخوردارند.

وی ترشحات نوک سینه را در صورتی مشکل ساز دانست که یک طرفه و با ترشحات خونی همراه باشند. در هنگام معاینه باید با پوست کف انگشتان دست، از زیربغل معاینه را آغاز کرد و تمام سینه و اطراف آن را معاینه کرد و در صورت فرورفتگی یا لمس توده، سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

او با اشاره به نقش ماما‌ها و متخصصین زنان در حیطه درمانی و همچنین در تشخیص این بیماری گفت: تشخیص اصلی بیماری سرطان سینه با جراح  و مسئول مستقیم درمان این بیماری با جراح است.

کارشناس برنامه گفت: با معاینه دستی و درست دیدن، تا ۸۵ درصد تشخیص امکان پذیر است. معمولا ۵۰ درصد گزارشات رادیولوژی مطابق با گزارشات پاتولوژی و واقعیت است.

او به متخصصان رادیولوژی توصیه کرد اگر هنگام گرفتن عکس ماموگرافی، تکنیک‌ها به خوبی انجام نشوند، ممکن است گزارش کاملی از وضعیت بیمار به دست نیاید. در بسیاری از نقاط دنیا تشخیص با رادیولوژی ۸۵ درصد است، اما در ایران این تشخیص ۵۰ درصد است؛ زیرا تکنیک ها، کاملاً صحیح و به خوبی انجام نمی‌شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ۳ روش تشخیصی این سرطان اشاره کرد: ۱-ماموگرافی که از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی است.۲-سونوگرافی ۳-روش ام آر آی.

وی تاکید کرد: به طور معمول هر دو آزمایش سونوگرافی و ماموگرافی با هم درخواست نمی‌شوند و نوشتن نسخه هر دو آزمایش در یک زمان غیر قانونی است. انجام آزمایش MRI، تنها در موارد خاص درخواست می‌شود. از جمله افرادی که در ژنتیک خود با سرطان سینه مواجهند.

پروفسور اکبری تاکید کرد: در درمان بانوانی که بافت سینه را حفظ می‌کنیم، طول عمر بیشتری دیده شده است. روش حفظ سینه در درمان سرطان سینه، علمی‌ترین و مقبول‌ترین روش جراحی سینه است که مطمئناً به طول عمر بیمار کمک می‌کند.

وی یادآور شد: جراحی غدد لنفاوی زیر بغل باید به صورت استاندارد انجام شود که با استفاده از گاماپروپ به برداشتن گره پیشاهنگ و در صورت امکان، حفظ بقیه غدد لنفاوی زیر بغل کمک کرد. سیگار و قلیان در ۳۰ درصد کل مرگ‌های بشر دخالت دارند. استرس‌های مزمن نیز در میزان مرگ‌ها اثر بسیار مهمی دارند.

او چاقی و اضافه وزن در بدن انسان را جزء دیگر عوامل خطرساز دانست و گفت: هرگونه چربی و اضافه وزن در بدن منبع ذخیره استروژن (آروماتیک ها) است که صددرصد در میزان سرطان پستان اهمیت دارند.

پروفسور اکبری، نامهربان بودن، توکل نداشتن، گذشت نکردن، حسود بودن و.. را از دیگر عوامل خطرساز این بیماری بر شمرد. بیمار متوکل و آرام با حذف استرس به سلامت خودکمک می کند. آب آلوده به فلزات سنگین، آلودگی هوا و تغییرات ژنومی در این نوع سرطان دخالت دارند.

کارشناس برنامه ادامه داد: تقریبا  تا ۹۶ درصد موارد، انواع سرطان‌ها قابل درمان هستند. در حال حاضر درمان سرطان به صورت تیمی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.