اشتغال ۸۰ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۶۰ تا ۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صنایع مختلف کشور شاغل هستند.

محمد فتحیان در آیین معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این دانشگاه با رویکرد علم نافع و با محوریت اشتغالزایی پس از انقلاب تشکیل شد، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال ۷۱ فعالیت خود را در کشور آغاز کرد.

وی افزود: به لحاظ برنامه ششم توسعه کشور، قرار بود دانشگاه‌های آموزش عالی در ساختار مهارتی ۳۰ درصد از سهم آموزش کشور را بر عهده بگیرند و این سهم حدود ۱۳ درصد محقق شده که سهم پایینی است، شاید دلیل آن این بوده که نتوانستیم اعتماد صنعت را جلب کنیم.


بیشتر بخوانید


فتحیان با اشاره به وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور، اضافه کرد: بیش از ۴۰ درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که نتوانسته اعتماد بازار کار را جلب کنند و از مهارت لازم برخوردار نیستند، زیرا برای ورود به بازار کار نیاز به مهارت حداقلی است.

وی با اشاره به وجود ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی نیمه فعال در کشور، اظهار داشت: ۶۰ تا ۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صنایع مختلف شاغل هستند.

فتحیان گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به نحوی قصد دارد با ارتقای مهارت دانش‌آموختگان شکافی که در جامعه وجود دارد را برطرف کند، یعنی مهارتی تعبیه و تنظیم شود که نیاز صنعت و بازار کار باشد.

وی با اشاره به وجود ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی نیمه فعال در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مراکز داریم که امسال ۱۲۵ هزار نفر در مراکز پذیرفته شدند و در مراحل ثبت‌نام قرار دارند.

فتحیان افزود: برای امسال ۱۲۵ رشته جدید طراحی و تعریف شده که در حال پذیرش دانشجویان هستیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی، اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک هزار دوره آموزش کوتاه‌مدت دارد، تلاش این دانشگاه این بوده که باتوجه به ظرفیت مراکز درآمدزایی مناسبی صورت گیرد که هدف کاهش فرایند صدور مجوز دوره‌های کوتاه‌مدت و تسهیل در این امر است.

فتحیان استخدام یا کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از تحصیل را هدف اصلی تیم جدید مدیریتی این دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: باتوجه به اینکه دانشگاهی تقاضا محور بوده رشته‌ها مبتنی بر نیاز بازار کار تعریف خواهد شد.

وی در خصوص صدور مجوز برای ایجاد مراکز علمی کاربردی در کنار صنایعی که تضمین اشتغال دانش‌آموختگان را به همراه داشته باشد، اظهار داشت: آن دسته از مراکزی که همچون سایر دانشگاه‌ها حلقه باز عمل می‌کنند و نمی‌توانند برای شاغل شدن دانش‌آموختگان گام بردارند رویکرد، توسعه آن‌ها نیست، بلکه باید مراکز به سمت اشتغالزایی، ارتباط با صنعت هر استان و به هنگام سازی محتوای درسی حرکت کنند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید براینکه چهارمحال و بختیاری استانی با ظرفیت بالا و توانمند است، گفت: باید براساس برنامه مشخص این توانمندی‌ها شکل بگیرد و مراکز علمی کاربردی استان با توسعه کمی و کیفی و با رویکرد اشتغال و توجه به مردم کار خود را پیش ببرد.

فتحیان با اشاره به وجود هشت مرکز علمی کاربردی فعال در چهارمحال و بختیاری با حدود سه هزار دانشجو، ادامه داد: برای استانی با یک میلیون جمعیت، باید ظرفیت مراکز و تعداد دانشجویان به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر برسد.

گفتنی است؛ در این آیین غلامرضا آقابابایی به عنوان رئیس جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری معرفی و از خدمات بهروز شایق قدردانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.