لاوروف: توضیحات کاملی درباره استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی به سازمان ملل ارائه کرده‌ایم

وزیر خارجه روسیه به ادعاهای اوکراین و غرب درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی واکنش نشان داد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفت: نمایندگان روسیه و ایران توضیحات جامعی را در خصوص استفاده ادعایی از «پهپاد‌های ایرانی» در اوکراین به سازمان ملل ارائه کردند.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف همچنین تایید کرد که موضوع آماده‌سازی رژیم کی‌یف برای به کار بردن «بمب کثیف» ظرف چند روز آینده در شورای امنیت مورد بحث قرار خواهد گرفت.

او همچنین انکار تلاش کی‌یف برای ساخت «بمب کثیف» از سوی غرب را بی‌اساس توصیف کرد و گفت که این صحبت جدی نیست.

لاوروف روز دوشنبه در بیانیه‌ای در مسکو گفت: «ما اطلاعات خاصی درباره مؤسسات علمی در اوکراین داریم که فناوری ساخت بمب کثیف را دارند.»

وزارت امور خارجه روسیه تایید کرد که مسکو از کی‌یف می‌خواهد تا اقدامات تحریک‌آمیز برای تهیه «بمب کثیف» را متوقف کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ما از کی‌یف و غرب می خواهیم از اقداماتی که جهان را به سمت فاجعه هسته ای سوق می‌دهد دست بردارند و هشدارهای روسیه را نادیده نگیرند.

این بیانیه می افزاید: نادیده گرفتن هشدارهای مسکو در مورد احتمال تحریک هسته ای از سوی کی‌یف واقعاً بی پرواست و  غرب نباید از خط قرمز عبور کند.

ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع شیمیایی و بیولوژیکی روسیه اعلام کرد که اگر اوکراین یک "بمب کثیف" (رادیواکتیو) را منفجر کند، ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در فاصله حداکثری در جو پخش خواهند شد و می تواند لهستان را پوشش دهد.

وزارت دفاع روسیه تایید کرد که کی‌یف اجرای عملی این طرح را تحت نظارت غرب آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا بیستم اکتبر تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی به دلیل آنچه ادعا می‌کند «فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه» است، اعمال کرد. این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌های ۳ فرد و یک نهاد و جلوگیری از سفر این افراد به اتحادیه اروپا است. ایران و روسیه، معامله پهپادی را قویا رد کرده اند، اما اتحادیه اروپا و آمریکا اصرار دارند شواهدی بر مدعای خود دارند. گفتنی است این شواهد تاکنون ارائه نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Lithuania
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۳ آبان ۱۴۰۱
بمب کثیف که فناوری نمی خواد. بمب تمیز رو میندازی توی آشغالها، میشه کثیف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۱
سازمان ملل مال آمریکاست وقتی میگم دنیا بهش جواب پس میدن نگو دروغه. روسیه هم داره بهشون میگه من پهباد نخریدم از ایران درصورتی که به اونا ربطی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
حاضرم قسم بخورم خود زلنسکی اولین بار بود اسم ایران به گوشش خورده بود و تا حالا فکر میکرد ایران یه جور میوه است ولی الان همچین ایران ایران میکنه که انگار ده بار اومده بوده اینجا و رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۳ آبان ۱۴۰۱
ما کلیا واردات داریم از اکراین . مگه میشه رییس جمهور ما از صادراتمون بی خبر باشه به کشورهای منطقه؟ عاقلانه حرف بزن.
آخرین اخبار