افزایش چشمگیر آلودگی هوا در خوزستان نسبت به پارسال

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تداوم آلودگی هوای استان، از افزایش آلودگی‌ها در پاییز امسال خبر داد.

علیرضا آذریان کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تجمع آلودگی‌ها به آلودگی‌های زمینه‌ای و ذرات آلاینده با اندازه کمتر از ۲.۵ میکرون منسوب می‌شود، گفت: در ۶ ماهه نخست پارسال از نظر آلودگی ذرات با کمتر از ۲.۵ میکرون، ۱۸ روز پاک در خوزستان داشتیم در حالی که در نیمه نخست امسال هیچ روز پاکی در خوزستان نداشته‌ایم و این مساله جای تامل دارد.

او افزود: پارسال در این مدت ۸۷ روز قابل قبول نیز داشتیم که امسال تعداد این روز‌ها به ۳۴ روز رسیده و در نیمه نخست پارسال ۶۰ روز خوزستان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت که امسال این ایام به ۶۴ روز رسیده.

به گفته آقای آذریان در ۶ ماهه نخست پارسال تعداد روز‌های ناسالم نیز ۲۱ روز بود که امسال به ۷۲ روز افزایش یافته.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز‌های با وضعیت ناسالم در نیمه نخست امسال را ۸ روز دانست در حالی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ هیچ روز با وضعیت ناسالم در استان به ثبت رسید.

تعداد روز‌های خطرناک نیز در ۶ ماه نخست امسال ۸ روز بوده در حالی که در کدت مشابه پارسال این رقم صفر بود.

بر اساس اطلاعات هواشناسی خوزستان امسال آلودگی‌های با ذرات ۱۰ میکرون نیز افزایش یافته که می‌تواند موجب تشدید آلاینده‌های زمینه‌ای شود و هر سال نیز مشاهده می‌شود با ورود به فصل پاییز به ویژه در زمان ابرناکی، رطوبت بالا و ایستایی هوا، آلودگی افزایش می‌یابد.

آتش‌سوزی‌های تالاب هورالعظیم و محل دفن زباله در منطقه برومی اهواز پدیده‌های جدید آلودگی هوای خوزستان هستند و امسال شاهد تکرار این آلودگی‌ها هستیم.

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که برای جلوگیری از تشدید آلودگی‌های موجود، باید آلودگی در صنایع، مزارع، آتش‌سوزی‌های تالاب هورالعظیم و محل دفن زباله در منطقه برومی مدیریت شود تا سطح آلایندگی زمینه‌ای در حد معقول باشد و به یک باره دچار بحران نشویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.