پرش سه گام در تکنولوژی تولید مس رخ داده است

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: با تکنولوژی جدید در تولید مس تاکنون ۷ تن توان ورود خوراک را داشتیم که به تولید ۶۰۰ هزارتن کنسانتره می انجامد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: با تکنولوژی جدید در تولید مس تاکنون ۷ تن توان ورود خوراک را داشتیم که به تولید ۶۰۰ هزارتن کنسانتره میانجامید و ۴ کارخانه باید فعالیت میکرد، اما با روش فعلی تنها بایک کارخانه این میزان کنسانتره تولید می‌شود.

او افزود: تلاش چند ماهه‌ای انجام دادیم و ۴ شرکت بین المللی گفتند، هم تکنولوژی ساخت وهم مهندسی کار را حاضرند به ما بدهند ، حتی معاونین شرکت برخی پروژه‌های ۷ میلیون تنی شرکت را تبدیل به ۲۸ تن میکنند تا جهش واقعی رخ دهد.

رستمی تصریح کرد: هم اکنون ۸ میلیارد یورو میزان سرمایه گذاری شرکت ملی مس در استان کرمان است که در ۵ سال آینده سرمایه گذاری رخ میدهد.

او بیان کرد: اکنون اسکیل کارخانه‌های ذوب ۷۰۰ هزارتنی است و ما بنا داریم ظرفیت سرچشمه را به ۴۰۰ هزارتن برسانیم تا با چندکارخانه دیگر ذوب استان به ۱ میلیون تن برسد، که اگر محقق شود ۱۰ میلیارد دلار نیز صادرات و ارز اوری کشور را ارتقا می‌دهد.

رستمی گفت: تمرکزمان را روی اکتشاف گذاشتیم سال گذشته ۱۳۰ هزارمتر اکتشاف انجام شد که امسال ۲۰۰ هزارمتر هدف گذاری شده که حفاری شود. او با اشاره به فقدان شرکت‌های حفاری معدن در کرمان افزود: دو دستگاه حفاری تا قبل از این بیشتر نداشتیم که ۴۵ دستگاه حفاری سفارش دادیم که ۶ تای آن رسیده تا ظرفیت اکتشاف را بیشتر کنیم.

لزوم راه اندازی آزمایشگاه معدنی در استان کرمان

رستمی تصریح کرد: ما در استان کرمان نیاز به شرکت‌های مهندسی آزمایشگاهی داریم، ازآنجایی که دانشکده معدن بسیارقوی که داریم هرچه بتوانند ظرفیت سازی کنند ما آمادگی داریم جذب کنیم، به عبارتی شرکت مهندسی معدن، آزمایشگاه معدنی و شرکت‌های حفاری را جذب میکنیم.

مدیر عامل صنایع مس ایران گفت: در حال حاضر اغلب نیاز‌های مهندسی و حفاری را از خارج استان حتی خارج کشور تامین میکنیم.

او تاکید کرد: ما برنامه بلند اکتشافی داریم و بنا داریم در محدوده معین حجم اکتشاف را بالاترببریم.

مدیر عامل شرکت ملی مس ایران اظهار کرد: اکنون تمام شرکت‌هایی که درحوزه اکتشافی کارمیکنند را استخدام کردیم، به گونه‌ای که برای محدوده‌های جنوب استان ظرفیت اکتشاف جدید باید ایجادشود که شرکت نداریم.

رستمی از ایجاد آزمایشگاه مرجع معدنی در کرمان خبرداد و اظهارداشت: دو ازمایشگاه فعلا داریم که اغلب نمونه‌های معدنی کشور که شاید بعضا هزارنمونه را شامل بشود باید نوبت‌های شش ماهه را پشت سربگذارند تا نمونه شان آزمایش شود.

او گفت: اینکه امسال رهبری دوباره گلایه کردند از معدن تکلیف ما را سخت میکند، ما سه معدن در سرچشمه، میدوک و سونگون داریم و اخیرا نیز کار‌های معدن چهارمی در سرچشمه آغازشده است.

رستمی بیان کرد: در دنیا روال این است که ۲۵ ساله باید معدنی را از حفاری تا تولید برسانید، ولی ما با این مدل نمیتوانیم کارکنیم اکنون رتبه تولید کاتد ما رتبه ۱۸ جهانی هست، اما در اکتشاف رتبه ۵ دنیا هستیم که این فاصله یعنی باید از ظرفیت برای اشتغال و توسعه تولید و استحکام اقتصادی استفاده کنیم و رتبه مان را از ۱۸ برسانیم به رتبه ۵ که برای نیل به این هدف باید اکتشاف وتولید ۴ برابرشود.

شرکت ملی مس حاشیه سود ۵۰ درصدی دارد

مدیر عامل شرکت ملی مس ایران اظهار کرد: ازجهت تامین منابع مالی مشکلی نداشته و ابزار‌های مالی خوبی داریم وهیچ ریالی بدهکاری به بانک وجایی نداریم.

او تصریح کرد: شرکت ملی مس ۲۸ هزارنفر نیرو دارد، بهترین نیرو‌های غرب اسیا در اختیار ماست از بلوغ لازم برخوردارند و هیچ شرکتی به رشد یافتگی شرکت مس در غرب آسیا نیست. رستمی بیان کرد: بازارمس جذاب‌ترین بازار دنیاست وحتی محصولات مارا پیش خرید می‌کنند، همه شرایط فراهم است تا توسعه خیلی خوبی ایجادشود.

او تاکید کرد: اگر رسانه‌ها دو سه سال حمایت ویژه‌ای از مس داشته باشند نتیجه آن را همه مردم خواهند داد. مدیرعامل شرکت ملی مس ایران بیان کرد: ۲۰۰ هزارتن استخراج مجموعا درشرکت داریم که با پیمان سپاری به شرکت‌های مختلف باید ۴ برابرشود چرا که افزایش ظرفیت سرمایه گذاری نیاز است.

او اظهارکرد: ما در سفری که اخیرا به بلاروس داشتیم ۵۰۰ دامپ تراک را تفاهم کردیم که قطعات خریداری شده و باشرکت‌هایی مثل هپکو اراک داریم کار تولید را پیش می‌بریم تا درمس سرچشمه مونتاژ شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.