افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی فصلی در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:بطور معمول ابتلا به آنفلوآنزا هر چهار یا پنج سال اوج می گیرد و امسال ممکن است این اتفاق بیفتد.

پژمان عقدک گفت: در ۲ هفته اخیر آمار بستری بیماران دارای علائم کرونا و همچنین بیماران کرونایی بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها حدود یک و نیم برابر شده است و از طرفی شواهد کلینیکی حاکی از افزایش ابتلا به آنفلوآنزاست.

او با تاکید بر اینکه این موضوع در فصل پاییز، عجیب نیست و طبق انتظار پیش رفته است، اظهار داشت: هنوز جمع‌آوری اطلاعات و آمار بطور دقیق برای آنفلوآنزا در اصفهان انجام نشده، اما میزان مراجعه مردم و شلوغ شدن درمانگاه‌ها و مطب‌های پزشکان گویای بالا رفتن میزان ابتلا به آن است.

عقدک خاطرنشان کرد: از ۲ روز قبل مرکز بهداشت استان اقداماتی را برای نمونه گیری از آنفلوآنزا آغاز کرد تا بتوانیم آمار دقیقی از وضعیت این بیماری تا حداقل یک هفته آینده داشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ابتلا به بیماری‌های تنفسی در پاییز طبیعی بوده و از طرفی این فصل مصادف با آغاز فعالیت نظام آموزشی و تراکم جمعیتی است.

او با اشاره به اینکه استفاده از ماسک نیز در سطح جامعه نسبت به ۲ سال گذشته کاهش بسیاری یافته و به ۱۹ درصد رسیده است، افزود: ماسک، یکی از ابزار‌های موفق در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی، کووید-۱۹ و آنفلوآنزاست.

عقدک همچنین با بیان اینکه بطور معمول ابتلا به آنفلوآنزا هر چهار یا پنج سال اوج می‌گیرد، اظهار داشت: امسال ممکن است این اتفاق بیفتد، اما هنوز گزارشی مبنی بر اینکه تعداد مبتلایان آن نسبت به سال گذشته بیشتر شده باشد، نداشتیم.

او درباره وجه تمایز بین علائم اولیه ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا توضیح داد: چند ویژگی برای این بیماری‌ها وجود دارد هرچند نمی‌توان گفت که قطعی هستند از جمله اینکه در آنفلوآنزا، فرد بیمار بطور ناگهانی دچار علائم این بیماری مانند تب شدید یا بدن درد می‌شود، اما در کرونا این موضوع به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: اصلی‌ترین راه برای تفکیک این بیماری ها، انجام آزمایش است.

عقدک همچنین در پاسخ به اینکه آیا اصفهان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه شده است، گفت: هنوز گزارشی در این زمینه دریافت نکرده ام.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ۲ دلیل اصلی برای افزایش مصرف آنتی بیوتیک اشاره و اضافه کرد: برخی از خانواده‌ها و بیماران هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی فصلی بویژه آنفلوآنزا اصرار دارند که از آنتی بیوتیک استفاده کنند و همچنین برخی از پزشکان نیز این خطا را می‌کنند و به محض مشاهده علائمی مانند تب بالا، آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

به گفته او، آنتی بیوتیک بر روی بیماری‌هایی مانند کرونا و سرماخوردگی اثر نمی‌کند بلکه در مواردی که بیمار دچار عفونت میکروبی شده باشد نیاز به آن وجود دارد که درصد این موارد کم است.

عقدک تصریح کرد: با توجه به دلایل مذکور، نیاز به آنتی بیوتیک در جامعه بالا می‌رود، اما چون نیاز واقعی جامعه نیست ممکن است با کمبود مقطعی آن مواجه شویم و این دارو به بیماری که واقعا به آن نیاز دارد، نرسد.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که مربوط به ۲۵ مهر است جمع کل بستری بیماران کرونایی ۱۷۵ نفر، بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۱۲ نفر و فوتی‌های ناشی از کرونا سه نفر بوده است.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.