معاون وزیر صمت:

۸۰ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروهای برقی فعال هستند

منطقی گفت:۸۰ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروهای برقی در کشور فعال هستند و در این بخش ارتباط دانشگاه و صنعت باید پایدار باشد.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه گفتگوی ویژه به سوالات زیر در حوزه بومی سازی خودروهای برقی پاسخ داد.

در خصوص همکاری مشترک نخبگان و صنعت در حوزه تولید خودروهای برقی توضیح دهید.

منطقی: در حوزه خودروهای برقی از سال ۹۳ مطالعات شروع شده و موسسه های متعددی روی آن مطالعه کرده اند. هسته فناوری خودروهای برقی ، فناوری جدید است که از همکاری دانشگاه ها ، شرکت های دانش بنیان حاصل می شود.

برای توسعه این بخش چند پروژه اولیه طراحی شد تا فناوری خودروهای برقی را شناسایی کنیم.

ما از نظر سطح علمی  خوب بودیم و دانش نظری بالایی داشتیم باید درمحصول کار می شد. پروژه ای با دانشگاه آزاد قزوین ساخته شد. روی خودروهای برقی بزرگ مطالعه شد و فناوری های خودروهای برقی توسعه داده شد. سپس شرکت های دانش بنیان بزرگتر این موارد را یکپارچه سازی کردند. الان حدود ۸۰ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروهای برقی فعال هستند.

 به موازات محصول، روی زیرساخت ها هم کار شده  و ۴ تا ۵ شرکت دانش بنیان در حوزه زیرساخت های خودروهای برقی فعال هستند.

باتری عاملی کلیدی در خودروهای برقی است که با دانشگاه امیرکیر تفاهم نامه ای در این خصوص داشتیم. در خصوص خودروهای خودران تفاهم نامه ای با دانشگاه شریف امضا شده است.

ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه خودروی برقی به چه صورت است و  مسیری که در این حوزه ترسیم شده مناسب است؟

منطقی: اگر فناوری نوظهور  وجدید باشد باید دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان با هم همکاری داشته باشند. این ۳ تا نهاد باید با هم کار کنند که اکنون تقسیم کار  و تعامل خوبی صورت گرفته است. علت اینکه  تا کنون ارتباطی بین دانشگاه و صنعت نبوده واردات قطعات بوده است.

ارتباط دانشگاه و صنعت باید پایدار باشد و دائم باید روی فناوری کار شود. کار در فناوری جدید همچون این است که وارد اتوبان می شوید که هیچ وقت نباید متوقف شوید.

هنوز هماهنگی برای تامین زیرساخت های خودروهای برقی انجام نشده است؟

منطقی: اولویت بندی ما به این صورت  است که اول  روی اتوبوس برقی و حمل و نقل عمومی کار کنیم. اولویت بعدی موتورهای برقی و اولویت سوم خودروهای برقی است که هیبرید هم در سیاست گذاری ها آمده است.

برای اینکه در حوزه خودروهای برقی فرهنگ سازی شود، باید مناطقی  داشته باشیم به عنوان نمونه  که تعدادی محدودی خودروی برقی و  ایستگاه شارژ در آن باشد.

اینکه  چرا برنامه جامع نداریم چون ابتدای راه هستیم. وزارت صمت در این موضوع تمرکز دارد دو تا کار باید انجام دهد. نخست تدوین نقشه راه  که با هماهنگی کلیه ذینفعان از جمله مپنا در حال تهیه است و نسخه اولیه این نقشه راه تا آخر پاییز منتشر می شود. اقدام دوم این است که بر مبنای نقشه راه این کار را توسعه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
وقتی در جهان خودروهای فسیل‌سوز کاملا کنار گذاشته شد شاید در ایران خودروهای برقی ناچارا ساخته شود.
آخرین اخبار