محققان مشهدی مطرح کردند:

تاثیر عصاره پوست درخت کاج در بهبود بیماران مغزی

محققان مشهدی به موفقیت بررسی اثر عصاره پوست درخت کاج در بهبود بیماران با آسیب تروماتیک مغز دست یافتند.

مهسا ملک احمدی دانش آموخته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به این که خاصیت ضد التهابی عصاره‏ پوست درخت کاج دریایی فرانسوی در بسیاری از مطالعات بالینی مشاهده شد، محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بررسی اثر مکمل عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی بر شاخص‌های التهابی و وضع تغذیه بالینی در بیماران با آسیب تروماتیک مغز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پرداختند تا از آن به عنوان مکمل غذایی در بهبود وضعی سلامتی این بیماران استفاده شود.

او با اشاره به اینکه آسیب تروماتیک مغز (TBI) یک علت اصلی مرگ‏و‏میر در اثر تروما است، افزود: بسیاری از بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه با مشکل سوء تغذیه روبه رو هستند که این مساله ارتباط مستقیم با وضع التهاب دارد؛ از این رو حمایت تغذیه‌ای و استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای کاهش التهاب در این بیماران از انواع مداخلات است که روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

دانش آموخته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماران تروماتیک مغز (TBI) بستری در بخش مراقبت ‏های ویژه (جراحی اعصاب، جنرال وجراحی)، پس از کسب معیار‌های لازم تصادفی سازی و در دو گروه مداخله و کنترل به مطالعه وارد شدند.

مهسا ملک احمدی بیان کرد: بیماران در گروه مداخله مکمل عصاره‏ پوست درخت کاج دریایی فرانسوی با نام تجاری الیگوپین را با دوز ۱۵۰ میلی‏گرم به مدت ۱۰ روز دریافت کردند و در این مدت از لحاظ بالینی شامل فشارخون، ضربان قلب و تعداد تنفس وآنزیم ‏های کبدی تحت کنترل بودند.

او تصریح کرد: در مدت ۲۸ روز مکمل یاری با الیگوپین در گروه مداخله موجب افزایش ۱۵ درصدی، بقا نسبت به گروه کنترل شد؛ در طول مداخله هیچ گونه عارضه جانبی ناشی از دریافت مکمل در بیماران مشاهده نشد.

دانش آموخته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مکمل یاری با الیگوپین در بیماران دچار آسیب تروماتیک مغزی بستری در ICU از طریق کاهش التهاب می‌تواند به بهبود وضع بالینی این بیماران کمک کند و از این طریق آمار مرگ و میر کاهش می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار