بهار یاقوت سرخ با خرید توافقی

همزمان با برداشت زرشک در خراسان جنوبی، ۹ مرکز برای خرید توافقی یاقوت سرخ پای کار آمده اند.

مهرماه اوج برداشت زرشک در خراسان جنوبی قطب تولید این محصول در جهان است؛ ۳۸ هزار زرشک کار خراسان جنوبی امسال امیدوارند با توجه به وعده‌های دولت برای ایجاد بارگاه‌های نگهداری و شهرک تخصصی زرشک، سود بیشتری از فروش محصولشان به دست آورند.

پارسال دولت در طرح خرید حمایتی، هر کیلوگرم زرشک را بسته به کیفیت از ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کرد.

امسال هم خبر‌ها از خرید توافقی زرشک به قیمتی بالاتر از پارسال حکایت دارد هرچند هنوز قیمت نهایی اعلام نشده، اما مسئولان می‌گویند قیمت زرشک، امسال واقعی‌تر می‌شود و کشاورزان نگران روی دست ماندن محصول نباشند.

اجاره انبار‌ها برای خرید زرشک تازه

دولت امسال برای حمایت بیشتر از کشاورزان در کنار انبار‌های تعاون روستایی، اقدام به اجاره برخی انبار‌ها برای خرید بیشتر زرشک کرده است.

۹ مرکز خرید در شهرستان‌های زرشک خیز خراسان جنوبی فعال شده اند؛ قاینات، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه ۵ شهرستانی هستند که در آن‌ها خرید توافقی زرشک انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص خرید توافقی زرشک تازه از کشاورزان استان می‌گوید: با برنامه ریزی دقیق برای خرید زرشک، انبار‌های نگهداری زرشک به اجاره در آمده اند.

جعفری اظهار کرد: اگر زرشک پفکی خشک نیز از پارسال در اختیار کشاورزان قرار دارد، آمادگی خرید آن نیز در مراکز خرید توافقی وجود دارد.

او گفت: زرشک خریداری شده در هفته گذشته به استان‌های فارس، همدان، تهران و خراسان رضوی ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قیمت به صورت توافقی محاسبه می‌شود گفت: با این وجود قیمت در سطح بالایی است و کشاورزان نگرانی در خصوص فروش زرشک خود نداشته باشند، زیرا تقاضا برای زرشک در بازار افزایش یافته است.

۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیر کشت زرشک هستند که پیش بینی می‌شود امسال ۸۴ هزار تن زرشک برداشت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.