ایران چند تکه؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

شهر‌های کردستان که در زمان دفاع مقدس حدود ۲۶ بار هدف حملات وحشیانه رژیم بعث قرار گرفته بود حدود ۲۶ هزار شهید نیز نثار اسلام و انقلاب کرد.

«ﭘـﺲ ﮔﺴﺘﻬﻢ اﺷﻜﺶ تیز ﮔﻮش/ ﻛــﻪ ﺑﺎ زور و دل ﺑﻮد و ﺑﺎ ﻣﻐﺰ و ﻫﻮش     ﺳﭙﺎﻫﺶ زﮔﺮدان ﻛﻮچ و ﺑﻠوچ/ ﺳـــﮕﺎلیده ﺟﻨﮓ و ﺑﺮآورده ﺧﻮچ»

«کسی در ﺟﻬﺎن ﭘﺸﺖ اﻳﺸﺎن ﻧﺪﻳﺪ/ ﺑﺮﻫﻨـﻪ ﻳک اﻧﮕﺸﺖ اﻳﺸﺎن ﻧﺪﻳﺪ     درفشی ﺑﺮآورده پیکر ﭘﻠﻨﮓ/ ﻫﻤـی از درﻓﺸﺶ ﺑﺒﺎرﻳـﺪ ﺟﻨﮓ»

این اشعار بخشی از شاهنامه فردوسی است که در آن به خوبی دلاور مردی اقوام بلوچ و کرد و قدمت وفاداری آن‌ها به کشورمان توصیف شده است.

ایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشدایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

آوازه مقاومتی که بارها به گوش رسیده است

موضوعی که در زمان پیروزی انقلاب و همچنین دفاع مقدس نیز بار‌ها به اثبات رسید و شهر‌های کردستان که در زمان دفاع مقدس حدود ۲۶ بار هدف حملات وحشیانه رژیم بعث قرار گرفته بود حدود ۲۶ هزار شهید نیز نثار اسلام و انقلاب کرد.

 مقام معظم رهبری نیز بار‌ها به آن اشاره کردند ایشان در ۲۲ اردیبهشت سال ۸۸ در میدان آزادی سنندج خطاب به مردم کردستان عنوان کردند: « مردم کُرد در این استان امتحان خوبی را در این رویارویی بزرگ از خودشان نشان داده اند. من کردستان را از نزدیک دیده ام و در روز‌های محنت و سختی عظمت ایستادگی این مردم را با چشم مشاهده کرده ام آنچه من از کردستان می‌گویم بسیاری مربوط به دانسته‌ها و اطلاعات شخصی خود من است که آن را از نزدیک مشاهده کرده ام البته آوازه مقاومت مردم شما در دوران مختلف چه در آغاز انقلاب چه در دوران جنگ تحمیلی به گوش همه‌ی ملت ایران رسیده است.»

ایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

سال ۹۸ هم شاهد بودیم که در پی اقدام غیر قانونی و خطرناک رژیم تروریستی و اسلام ستیز آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی، سران، معتمدان و بزرگان قبایل و طوایف اهل سنت و بلوچ سیستان و بلوچستان با انتشار بیانیه‌های جداگانه این حرکت قبیحانه و خصمانه رژیم تروریستی آمریکا را به شدت محکوم کردند.

حکایت علمایی  که برای دفاع از انقلاب سینه سپر کردند

موضوعی که درباره قوم بلوچ هم صدق می‌کند، مردمی که به گواه آمارها حدود ۱۱۵۸  شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کردند و بنا به گفته احمد وحیدی بزرگترین دست رد به توطئه‌های دشمنان در طول تاریخ انقلاب اسلامی توسط مردم سیستان و بلوچستان زده شده است.

موضوعی که رهبر انقلاب نیز در سال ۱۳۹۵ به آن اشاره کردند و فرمودند: «در بین بلوچ‌ها علمایی بودند که در مقابل دشمنان انقلاب در اوّل انقلاب سینه سپر کردند. بنده آنجا مدّتها بوده‌ام، می‌شناختم علمای آنجا را. بگذارید اسم بیاوریم تا مردم بشناسند این‌ها را: مرحوم مولوی عبدالعزیز ساداتی، اهل سراوان؛ پیرمرد -یک مشت استخوان- در مقابل مخالفین انقلاب و منتقدین انقلاب و بهانه‌گیران بر انقلاب ایستاد و از انقلاب دفاع کرد؛ بلوچ و سنّی بود. »

ایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

و حالا پس از مدتها مقام معظم رهبری در یازدهم مهرماه مجددا بر وفاداری این دو قوم تاکید کردند و با اشاره به اینکه دشمن در محاسبات خود درباره شمال غرب و جنوب شرق کشور دچار اشتباه است، گفتند: من در میان قوم بلوچ زندگی کرده‌ام و آن‌ها عمیقاً به جمهوری اسلامی وفادار هستند. قوم کُرد نیز یکی از پیشرفته‌ترین اقوام ایرانی و علاقمند به میهن، اسلام و نظام هستند بنابراین نقشه آن‌ها نخواهد گرفت.

اما حکایت نقشه‌ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند چیست؟

نقشه تجزیه ایران به چهارده کشور کوچکتر

عماد آبشناس کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه به یک رویای غربی اشاره کرده و گفته است: در دهه هفتاد میلادی وقتی که آمریکایی‌ها در حال تدوین نقشه تسلط خود بر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند (البته طرح خاورمیانه و شمال آفریقا بخشی از طرحی بزرگتر برای سلطه آمریکا بر کل جهان به شمال می‌آید) نقشه تجزیه ایران به چهارده کشور کوچکتر تدوین شد، کشور‌هایی که بر اساس آنچه برنارد لویس در آن طرح نوشته تا ابد الدهر با هم درگیر خواهند بود.

ایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

وی ادامه داده است:  فراموش نکنید، در آن زمان شاه ایران متحد استراتژیک آمریکا به حساب می‌آمد و هیچ کس باور نمی‌کرد که آمریکا چنین طرحی را برای کشوری که متحد اش به حساب می‌آید تدوین کرده، طرح در سال ۱۹۷۲ میلادی در وزارت امور خارجه آمریکا ثبت شد والبته از سال ۱۹۶۴ میلادی روی آن کار شده بود.این در حالی است که انقلاب اسلامی در ایران سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد. شاید تنها اتفاقی که برای آن‌ها قابل پیش بینی نبود این بود که چنین انقلابی در ایران اتفاق افتد. انقلابی که نه فقط نقشه‌های تجزیه گرایانه آمریکا برای منطقه را به هم زد بلکه موجبات ظهور یک ابرقدرت منطقه‌ای شد.
اما ظهور انقلاب اسلامی باعث نشد که غرب این رویای خود را کنار بگذارد و همواره بر تعبیر آن اصرار کرده است.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی در این باره گفته است که در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی، نقشه قدیمی خاورمیانه جدید برملا شد. حقیقت موضوع این بود که خانم کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا طی جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه لبنان تلاش کرد تا طبل اجرایی ‌شدن این طرح در منطقه غرب آسیا را به صورت عملیات آشکار به‌صدا درآورد.

طرحی که بر تجزیه کشورهای منطقه تأکید دارد

صدرالحسینی با اشاره به تجربه سوریه تاکید کرد: طرح تجزیه‌طلبی در سال ۲۰۱۱ باتوجه به وقوع شورش در سوریه، یک‌بار دیگر کلید خورد و به‌دلیل هم‌زمانی اجرای این نقشه در عراق در دوران نخست‌وزیری نوری‌المالکی، تلاش هم‌زمانی صورت گرفت تا عراق و سوریه به‌عنوان دو کشور استقلال‌خواه و مقابله‌کننده با یکجانبه‌گرایی آمریکا، تجزیه شوند و البته از سرنوشت این دو کشور همگان مطلع هستند که عدم‌موفقیت آمریکایی‌ها باعث شد که دیگر در رسانه‌ها موضوع تقسیم کشورهای بزرگ و مستقل مطرح نشود اما هنوز هم این نقشه در دستور کار مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا قرار دارد.

ایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

طرح «خاورمیانه بزرگ» هم ایده‌ای است که بر کشورهای غرب آسیا تمرکز دارد و اولین بار توسط یک یهودی به برنارد لوئیس که مورخی آمریکایی انگلیسی شناخته می‌شود مطرح شد ، شعارش هم این بود که «کشورهای اسلامی تهدیدی برای جهان غرب هستند و باید این کشورها تجزیه شوند تا یک‌بار برای همیشه قدرت اسلام خنثی شود، وگرنه اسلام، غرب را نابود خواهد کرد».

تحریک «اتحادیه‌های کارگری، دانشجویان و گروه‌های زنان»

علاوه بر این جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان دونالد ترامپ طی یک یادداشت در نشریه نشنال ریویو در سال ۲۰۱۵ مدعی شده بود آمریکا می‌تواند اقدامات تجزیه‌طلبانه بین «بلوچ‌ها، عرب‌های خوزستان، کردها» را تشدید کرده و به تحریک «اتحادیه‌های کارگری، دانشجویان و گروه‌های زنان» بپردازد.

ایران چند تکه ؛ رویایی که هرگز تعبیر نشد

حالا و با مرور این حرف‌ها شاید بیشتر بتوان این حرف نماینده مجلس را درک کرد. اسماعیل کوثری نماینده مجلس تهران که گفته بود: کومله قصد حمله نظامی به غرب ایران را داشت. در صورتی که هر گروه ضد انقلاب بخواهد چنین تصمیمی بگیرد که در جهت تجزیه طلبی و اغتشاش در ایران اقدامی بخواهد انجام دهد قطعا سپاه پاسداران با شدت بیشتری متقابلا دشمن را سرکوب خواهد کرد.

و در پایان باید گفت که شاید ساده انگاری باشد اگر تمام تلاش غرب برای ایجاد فتنه در کشورمان را صرفا دلسوزی برای یک دختر جوان تلقی کرد...

فاطمه تورانلو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
بعضی از دوستان تو پیامهاشون میگن چرا مال مملکت را میبرن و اختلاس میکنن اما حکومت جلوشونو نمیگیره...... عزیز من اگه حکومت دستش با اختلاسگران تو ی کاسه بود که هر روز و هر شب تو رادیو تلویزیون از دستگیری و برخورد و زندان دزدان و غارتگران بیت المال خبری نبود .....نتیجه میگیریم که با دزدان و اختلاسگران برخورد میشود
البته تو همه جای دنیا اختلاس و دزدی وجود داره حتی تو اتحادیه اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
مگه مدرسه ها شروع نشده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
دشمنان نقشه تجزیه شدن ایران را به گور خواهند برد.
Iran (Islamic Republic of)
Mi
۰۸:۵۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
اگر وضع خراب اقتصادی گرونی و بیکاری رو ریشه کن کنید اگر به ماهم وام بدید برای راه انداختن یه کاروکاسبی کسی دیگه برای اعتراض به خیابونها نمیاد نمونش خودمن جوونم بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۹:۳۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
حاظرم قسم بخورم یه ملیاردم بهت وام بدن جز بدهی چیزی گیرت نمیاد ... برای داماد شدن چشم به اموال پدر خانوم ندوز خودت مرد باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
داداش مطمئن باشه استخوان های ما نسل آینده تو همین خاک تو همین ایرانه واین سرزمین نقشه اون هزاران ساله که هست و خواهد بود درپناه امام زمان و خدا، ولی خیلی ها از اون ممکن دیگه نقشه کشوری نباشه که اونها در اون دفن شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
درود بر عرب های غیور خوزستان و بر لرهای زاگرس جان و بر کردهای غرب مستحکم ایران و بر فارس های متمدن و ترکهای آذری و ترکمن و قشقایی ایران بر بلوچ ها و سیستانی ها و اهل خراسان بر کرد کرمانج و مازنی ها و گیلک ها و گالش ها و تالش ها. بر تات ها و بختیاری ها بر لک های عزیز و بندری های سواحل خلیج فارس درود بر همه اقوام ایران که همشون در هر زمینه ای افتخار آفریدند.ایران واقعا کشور و استعداد و کم نظیری است که اگر بیشتر بها داده بشه به مملکتی همچون ستاره ای در ثریا تبدیل خواهد شد. همانطور که پیامبر اسلام فرمودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
تا وقتی که پانفارس ها ،پشت ملی گرایی قایم میشن و در پی تفرقه بین اقوام ایران اسلامی هستن، و با توهین و تحقیر تخریف تاریخ اقوام ایران اسلامی هستن ،و حتی در بدنه دولت نفوذ میکنن ، ما شاهد بزرگتر شدن شکاف بین اقوام ایران اسلامی هستیم‌ ،و باید با اجازه دارن گسترش فرهنگ و زبان و .... اقوام ایران اسلامی، به اتحاد کمک کنیم ،نه تفرقه !!!! پس تا دیر نشده به داد اتحاد اقوام ایران اسلامی باشیم ،و مراقب تفرقه اندازان بین اقوام ایران اسلامی باشیم ،زنده باد ایران اسلامی و تک به تک اقوام ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
وقتی برخورد جدی با این ولگردهای انگلیسی نمی شود باید هم دم درآورند باید با قدرت وباسرعت پاکسازی وبرخورد شود بهتر است همه بفهمند قدرت اسلام چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
زهی خیال باطل.شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
mm
۲۲:۵۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اگر دولتمردان سر عقل بیایند، و از دروغ، ریا، فحشا، غارت بیت المال و بی عدالتی، تبعیض دست بردارند و بر اساس واقعیت نه احساسات تصمیم بگیرند .اگر آقا و آقازاده ای در کشور نباشه و هم خود را خدمتگزار مردم بنامند، مطمئن باشید هیچ وقت ایران تکه تکه نمی شود و شاید بخش های جداشده ای که به ناحق از کشور عزیزمان گرفتند به کشور بپیوندند ولی اگر مسئولین سر عقل نیایند به نظر حقیر چیزی از ایران باقی نخواهد ماند. مردم ایران حالا احساس می کنند که همه چیزشان درخت است و آینده ای ندارند. آموزش و پرورش، آموزش عالی، محیط زیست، کشاورزی، آب ، اقتصاد و ... در حال نابودی است . مردم دیگر اعتمادی ندارند، سرمایه ی اصلی کشور همین مردمند، بیدار شوید که ایران و حتی اسلام در خطر است. به خدا بیشتر جوانان حالا هیچ اعتقادی ندارند. ای مسئولین بیدار شوید که فردا دیر است.
چو ایران نباد تن منم نباد زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
به فضل الهی اینستا گرام به تاریخ میپیونده شبکه ای که شده محل فساد و دروغ و تزویر ویک فحشا خانه تمام عیار ،به بهانه کسب و درآمد هر دفعه توقع دارن بسته نشه یک شبکه اجتماعی داخلی مثل با سلام ایجاد کنن تا تمام کسب و درآمدهای سالم به اونجا انتقال پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
درست اینستاگرام جای خوبی نیست ولی امثال شما که میدونین بده چرا میاین اکانت میسازین من کسی رو میشناسم که توی ایسنتا از طرح صیانت گذاشته بود و از بدیهای ایسنتا نوشته بود ولی توی تلگرام سه تا اکانت و در ایسنتا دوتا پیج داشت...من خودم از هر دوتاش استفاده میکنم ولی با اینکه میدونم بدیهایی داره ولی خوبیهایی هم داره یکیش منه بیکار ازش برای خودم نان درمیارم با تبلیغ صنایع دستی...
Iran (Islamic Republic of)
امین طیبی
۱۵:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
امیدوارم هیچوقت اینستا وصل نشه،عامل وقت تلفی و هرز روی استعدادها بود،یه مشت دل قک داشتن از این پلتفرم سو استفاده میکردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
به فضل الهی اینستا گرام به تاریخ میپیونده شبکه ای که شده محل فساد و دروغ و تزویر ویک فحشا خانه تمام عیار ،به بهانه کسب و درآمد هر دفعه توقع دارن بسته نشه یک شبکه اجتماعی داخلی مثل با سلام ایجاد کنن تا تمام کسب و درآمدهای سالم به اونجا انتقال پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اگر فقر وبدبختی رو ریشه کن کنید ایران تاابد دچار اغتشاش نخاهدشد امتحانش مجانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
درود به شرفت اصل حرف زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
فقر و بدبختی ما وقتی از مسولین بالا تا رده پایین در کار کردن درست عمل کنند ودلسوز ملت باشند
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۵:۲۷ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
اینجا دنیا است بهشت آخرت که نیست اشتباه نکن ....چون دنیا است بس باید ابتلا وفقر وجنگ وفتنه باید هم باشه تا مردم امتحان پس میدن وإلاّ اگر اینطور نباشه بهشت وجهنم معنی ندارد .
وخوب وبد وحق باطل مشخص نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
یه سوال فنی، اون سلبریتی هایی که تبدیل شدند به رهبران فتنه کدامشان فقیر و بدبخت هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
این تظاهرات و ناارامی ها تموم میشه میره بحث مهسا امینی بهانه ای بود برا مردمی که از این نابسامانی ها در کشور حرف دلشون بزنن و اعلام نارضایتی کنن
اما خدا کند مسئولین سر فکر بیان بفکر مردم باشن مردم خستن و حقشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
لطفا اینستا را وصل کنید تا دیر نشده چون تستار اینک بیاد خودتون التماس میکنید پرظمن. چو ایران نباشد تن من مباد زنده باد ایران مقتدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
ایران مقتدر هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
بنده خدا دل به استار لینک خوش نکن در ایران نمییاد و نخواهد امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
واسه تو همون تستار اینک میاد خخخ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اینستا اگه منافعی داشته باشه ولی ضررش و آسیبی که به فرهنگ و جامعه ایران جبران ناپذیر هست..... ایران مقتدر هست به دنبال چی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
پشت پرده تمام اغتشاشات امریکا و رژیم صهیونیستی است که از طریق شبکه های اجتماعی مردم نا اگاه را مدیریت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
جالبه دشمنان احمق خیلی زود اهداف خودشون رو لو دادند که عبارت است از محدود کردن قدرت ایران با کوچک نمودن خاک آن و ترویج فساد و فحشا در بین جوانان !!!!! ولی کور خوندید مکتب اسلام و حاج قاسم خیلی بیشتر از اونیکه فکرشو کنید ریشه دوانده و اسلام بیشترین سرعت ترویج را در اروپا و آمریکا را نیز دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
ایران نه تنها چند تکه نمیشه بلکه بحرین عزیز که رژیم منحوس پهلوی به فنا داد را هم پس می‌گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
بحرین برا چیته ؟؟؟؟ مردم خودمون دارن گشنگی میمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
داداش این جور حساب کنیم خیلی از کشورها باید دوباره به وطن برگردند به مادرشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
فرق انقلابیون ۵۷ با این اراذل و اوباش اغتشاشگر اینست که انقلابیون۵۷ دنبال عزت مملکت بودند و یک شیشه از مردم و اموال عمومی نشکستند و ۸ سال جنگیدند و یک وجب از خاک را به دشمن ندادند ولی اراذل و اوباش هیچ قیدی به ایران عزیز ندارند و فکر کردن الان حکومت را کنار می‌زنند و میشینند به مشروب خوردن و فساد جنسی و ....نه جانم مردم ایران ( که توی تشییع پیکر شهید سلیمانی و ۱۹ دی دیدید ) مانند رود خروشان شما زباله ها را از راه خود برمی‌دارند.
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۲۱:۴۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
بله دنبال عزت بودن الان بی عزت ترین بی ارزش ترین پول بی ارزش ترین پاسپورت بیشترین سرانه فقر بیشترین رشد تورم و غیره از عزت هایی که بهشون رسیدیم و افتخارمون خشک کردن ارومیه و زاییده روده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
دوستان دشمن پیشرفت ما را نمی تواند ببیند و نقشه های شوم دارد که نتوانسته ان را پیاده سازی کند امریکا دشمن شماره یک است هیچ شکی در ان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اگر عادلانه به تمام استان های رسیدگی بشه و برای عمران وآبادی آن ها تلاش شود ،به استان های محروم رسیدگی وتبعیضی در تقسیم بودجه وامکانات نشود ، هیچ دلیلی وجود ندارد که استانی خواهان جدایی از ایران شود. بنابراین باید در رسیدگی و دادن امکانات به همه ی استان عدالت رو رعایت کرد وبه استان های محروم و کم برخودار توجه ویژه داشت.همین موضوع کافی که ایرانی متحد ویکپارچه داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
بازم یه عده ای خائن پیدا میشه که خیانت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
خیلی از شهرها که پیشرفت میکنن دلیلش اینه که مردمش هم تلاش میکنند و فرهنگ مناسبی دارند، آخه یه زن و شوهر بیست بچه بیارن و خرج هیچی شونو ندن و انتظار داشته باشن دیگران خرجشونو بدن، انتظار داشته باشن خدمات و رفاه اندازه اونایی داشته باشن که یا دکتری دارن یا فوق لیسانس و تلاش میکنند، این فکر اشتباهه. باید متناسب با درامد بچه اورد و خوب تربیت و رشدش داد تا پیش فت کنه و پیشرفت رو ایجاد بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
واقعا جای تاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اگر دولت با گران‌فروشی و تورم و آقازاده‌ها وکاسبان داخلی تحریم واختلاسگران مبارزه کند و به فکر معیشت مردم بیچاره باشد مطمئن باشید که هیچ کسی دیگر جرأت ندارد به فکر خیانت واشوب در کشور ایران باشد چون که همین جوانان وقتی که از آینده واقتصاد کشور ونظام خود امیدوار باشند چنان تودهنی به دشمن میزنند که کسی جرأت خیانت به کشور ونظام آنها را نکند حالا چرا کسی حاضر به انجام این کار نیست پس از جوانانی که شاهد این شرایط در کشور هستند و هیچ گونه امیدی به آینده واقتصاد خود ندارند وحالا شما از این جوانان و ملت چه توقع یک طرفه دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
فساد ریشه ای شده همزمان با رشد درخت انقلاب علفهای هرز فساد هم به شدت رشد کردن. دشمن تراشی هم که کاسبی دلواپسان این وسط یک ملتی مونده که اگه همینجوری پیش بره دیگه هیچی برای از دست دادن ندارد عمر آدم یکباره چرا دولتی ها برای فرزندان خودشون بهترین امکانات رو میخوان ولی برای ملت بیچاره فقر و بدبختی .اونی که خواب رو میشه بیدار کرد ولی اونی که خودشو زده بخواب نه. حالا هی بگید غرب غرب کاره غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اکثر مخالفا ثروتمندانند، الان هم مثل زمان جنگ ، جنگ اقتصادیه، باید مقاومت کنیم تا پی وز بشیم انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
چاه کن همیشه در ته چاه است
۱۳:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
گذر زمان آشکار می‌کند که ایران ۱۴ تکه می‌شود یا آمریکا ۵۰ تکه
Iran (Islamic Republic of)
بانوی از ایران
۱۲:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
کاش همه مردم ایران برای اعتراض به این حرکت دشمن برای زیبا جلو دادن بی حجابی وبی عفت و.... تمام شبکه های که مال دشمنه قطع کنن کاش دولت یه شبکه معرفی کنه مردم استفاده کنن خودمون کردیم که لعنت بر خودمون توی سالهایی که نفوذی ها رخنه کردن سکوت کردیم حالا هم میزاریم پلیس قوی با اقدارکشورمون اینطور کنن بله حالا هم به خیالشون از نادونی خیلیا میخوان استفاده کنن اما بخدا قسم مرگ با افتخار بهتر از زندگی باذلت است اگر دین نباشد زندگی هیچ زیبایی ندارد همه جانم فدای دینم فدای حضرت زهرا فدای ایران ایران با اسلام زیباست با امام زمان ایران با حضرت فاطمه ایرانه ایران با ولایت اباده ایرانی سالهاست با علی و اولادش بیعت کرده پس نزاریم بی حجابی عادی کنن عادی سازی که سالهاست دشمن داره اجرایش میکنه همه ما درقیامت چه جوابی داریم به حضرت زهرا بدیم امام حسین به ما نگاه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
لعنت بر هر چی منافق و جدایی طلب.
.
.
.
واتساپ و اینستارو وصل کنید دیگه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
منافقین و جدایی طلبان ریختن توی واتساپ و اینستا تا از اونجا روی ذهن جوانان کار کنن که در ایران آشوب کنن و به اموال مردم خسارت بزنن و مردم را به کشتن بدن.اونوقت الان چطوری واتساپ و اینستا را وصل کنن برای اینکه یک عده تبلیغ ژل لب هاشون کند پیش میره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
بابا واتساپ که دامنه اش محدود.اونو وصل کنند.باباورکنید از روزی که قطع کردن من هر سه روز با مادر مریضم حرف میزنم قبلا تصویرشو میدیدم با خیال راحت کار میکردم همه که تو واتساپ اغتشاش نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
در جواب ناشناس 13
اقا حرف شما درست اصلا واتساپ و اینستاگرام رو کامل حذف کنید.
بنظرت مشکلات اقتصادی درست میشه؟
من سه تا برادر دارم سه تاشون لیسانس فنی دارن و بیکارن واسه کارگری هم استخدامشون نمیکنن از لحاظ اعتقادی فقط همین که نمازشون قضا نمیشه پولی هم ندارن که یک کار راه بندازن، 28 تا 34 ساله هستن. اینا جدایی طلبن؟ و میلیون ها جوان دیگه همین شرایط رو دارن. جوونی و عمرشون به فنا رفت. چرا حرف حق نمیزنید. به پیر به پیغمبر این جوانان همون جوانهای سال 57 هستند هیچکدومشون برای حمایت از بیحجابی بیرون نرفتن والله بیکاری و گرانی کاردرو به استخون رسونده.
امثال شما هستند که با تحریف مشکلات واقعی این وضعیت رو بوجود اوردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
ایده آل صهیونیسم جهانی این است که ایران به تکه هایی شبیه اقلیم کردستان عراق تبدیل شود تا به راحتی بتواند در آن تکه ها پایگاه بوجود آورد و نفت و معادن آن نقاط را غارت کند و هویت فرهنگی ساکنان بومی آن مناطق را لگدمال کند. ولی دین اسلام در ترکیب با فرهنگ ایرانی در مقابل این آرزوی صهیونیست ها سد فولادین بوجود آورده، هر روز باید از این سد حفاظت کرده وآن را محکم تر کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۱۱:۲۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
دریغ است ایران که ویران شود .کنام پلنگان وشیران شود .مرگ بر امریکا .مرگ بر تجزیه طلب .زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
اازاد
۱۱:۱۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
چو ایران نباشد تن من مباد....
به هر کوی و بر زنده یک تن مباد...
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۱:۱۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
تجزیه طلبی از ناحیه هر قومیت که در گذشته و اکنون و آینده باشد از القائات و تصورات شیطانست و قطعا فتنه دشمنان داخل و خارج است زیرا در وحدت و یکپارچگی اقوام ایرانی که بهترین ها در دنیا هستند هرگز نمی توانند به اهداف شوم و پست خود دست یابند و تنها راه در تحقق اهدافشان تجزیه کشور است آنوقوت تجزیه شدگان و تجزیه ن شدگان همه یک سرنوشت دارند و آن به نوکری آنان درآمدن و چپاول آنهاست و دشمن هدف دیگری ندارد دشمن دشمن تمام ایران است و دوست هیچ قومیت نیست سالهاست که تیر در تاریکی می افکند اقوام اصیل و با غیرت ایران را اعم از کرد و بلوچ و ترک و لر و سایر اقوام با روشن بینی و آگاهی و شهامت مثال زدنی امید آنها را در داخل و خارج به نا امیدی مبدل ساخته است و از این به بعد هم انشالله چنین خواهد بود درود بر ایران متحد و عزیز و یکپارچه و دشمنان بدانند که فرزندان این سرزمین پاک از جان و تمام وجود خود می گذرند و نمی گذارند وطنشان تکه تکه شود و ننگ تاریخ گذشته تکرار نخواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی صالحی
۱۳:۳۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
درود به شرف و غیرتت داداش
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۰۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
کردستان یعنی سد نفوذ ناپذیر،قوم کرد با تمام وجود وفاداری خود را به ایران وایرانی ثابت کرد،اما دریغ از توجه مسولین به شکوفایی آن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اخ از ایران عزیز که هم دورادورش دشمن هست هم داخل کشور ایران عزیزم بیشه شیران ب قول فردوسی قدم ب قدم خاک کشورم ایران ۸ میلیون جوووون نسار شد خدا لعنت کنه بنی صدر خیانت کار مسعود رجوی خاعن با هم کاری امریکا صدام که میخواستن ۳ روزه کشور عزیزمون رو بگیرن اما خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۱:۰۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
کشوری که تجزیه میشه ایالات متحده آمریکا است نه ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
به امیدوارم هرچه زودتر ببینیم که چاهی که برای ما کندن خودشون افتادن ته چاه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۵۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
بعنوان یک ایرانی به تمام بدخواهان و خودفروختگان اعلام میکنم تا خون در رگ داریم از تمامیت ارضی ایران اسلامی عزیزو از تمام اقوام ایرانی اصیل از هر دین و مذهبی دفاع خواهیم کرد.ایران بیشه شیران ایران مهد دلیران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
بگذارید اجل مرا ببرد بعد ولی بعد فرزندان باغیرتیهم هستند جای مارا بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
جانم فدایت ایران
با یاری خدا نقشه شوم دشمن به آرزویی ناکام بدل خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
من نه موافق تجزیه هستم نه اغتشاش ولی نمیدونم چرا خیلی ها فکر میکنن حال مردم خوبه و وضع اقتصاد و کار و درامد و معیشت مردم گل و بلبله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
وقتی یکسری دقیقا دارند همون کاری رو که دشمن تو رسانه هاش میگه مو به مو در خیابان اجرا می کنند پس یعنی دنبال تجزیه هستند و این هیچ ربطی به حال بد و ... ندارد. اتفاقا همینکه عده ای وارد زمین بازی دشمن می شوند و برنامه های اون رو اجرا می کنند باعث می شود که صدای اعتراض واقعی هم به گوش نرسد و همه چیز بدتر از قبل شود. چون ما از اقتصاد و معیشت ناراحت هستیم ولی این ها روند اعتراض و شعارها رو به سمت تجزیه و دوقطبی سازی می برند و همین سبب می شود که اصل قضیه فراموش شود.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۱:۲۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
من نمیگم وضع مردم خوبه و مثل تپ هم مخالف اشوب هستم ولی باید بدونی هدف این اشوب ها سرنگونی نظام نیست ایجاد یک انقلاب جنسیه دوستانه بهت پیشنهاد میکنم کلید واژه انقلاب جنسی کینزی رو سرچ کنی و بخونی و یه مستند هم در این باره هست .بعدش خودت متوجه میشی که هدف نظام سرمایه داری استفاده جنسی و کسب در امد از همین دختراییه که توی خیابون با در اوردن روسریاشون اعتراض میکنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا اکبرنیا
۱۱:۳۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
منشع حال بد ما کجاست؟همینم ریشه در غرب استعمار گر داره با تحریم های متنوعی که به مردم و اقتصاد ما تحمیل کرده.فکر می کنید اگه ایران ازمواضع خودش کوتاه بیاد واقعا این تحریم ها برداشته میشه؟؟؟؟پیشنهاد میکنم تاریخ ایران بعد ازقدرت گرفتن دول استعمار گر رو مطالعه بفرمایید،درکدام توافق و کوتاه آمدن های ایران آنها به عهد خود وفادار ماندند؟؟؟ کتاب قحطی بزرگ را مطالعه بکنید ببینید چطور داستانی دقیقا شبیه حال روز الان کشور سرمون آوردند و بدون هیچ حمله ای سبب شدن مردم ایران خودشان خود را به بزرگترین قربانی جنگ جهانی تبدیل بکنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
اگر قدر زحمتات شهدا را ندانید و اینهمه تلاششان برای دفاع از وطن را ادامه ندهید خیلی بی انصافی کردید.حجاب و حیا و وحدت از خواسته های شهدا بود
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۱:۲۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
هر کس از خون شهدا و مجاهدت آنان بگذرد و نادیده بگیرد در دنیا به بدترین عقوبت گرفتار خواهد شد و در آخرت هم جهنم نصیبش می شود با این موضوع نمی شود شوخی کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
آلبانیها منفی دادن.فقط منتظرن ببینن کجا در مورد ایران و دفاع از کشور و مبارزه با اغتشاشگران مطلبی گذاشته میشه سریع میان منفی میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
تنهایی که نمیتونن کار کنند؟ همیشه با یکی دیگه باید قرار داد داشته باشند . الان استان سیستان و بلوچستان اگه جدا بشه؟ چی دتره که چه کار کنه؟ استان کردستان واسه استانهای دیگه و شهرهای دیگه حتی بعد از تجزیه باید کار کنه. تو اگه تمام نفت و گاز دنیا را داشته باشی باید بتوانی بخوریش؟ یا نمیتونی بفروشی یا نمیذارن بفروشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
لابد یه قسمتش هم قراره بشه واسه اون رجوی عوضی بی شرف عمراااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
شک نکن تهرانو میدن به مریم البته به خیال خام خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
ما برای اینکه ایران خانه خوبان شود خون دلها خورده ایم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
مراقب حرکتهای دشمن باشیم
دشمن شناسی باید در صدر انسان شناسی
فردی ،خانواده ای،گروهی اجتماعی مد نظر قرار بگیر ه
تا خدشه ای به جایگاه اسلامی وارد نشه
دشمن هروقت تسلیم اسلامیت قرارگرفت تازه آغاز ورود
به اسلامیت بوده وگر نه هر روز به یه شکلی وارد شده
واز مسیر راهمان بیرون میکنه این خصلت دشمن یا همان شییطان درونی فردی خانوادهای گروهی اجتماعی هستش
پس بنابرین مراقب تمامی حرکات دشمن درونی وبیرونی
فردی خانوادهای گروهی اجتماعی وحتی وحتی وحتی
جهانی باشیم این رسالت اول هر مسلمانی است
دشمن یا همان شیطان قسم خورده را سهل نگیریم
وهمیشه از شر شیطان به خدا پناه ببریم .
در پناه خداوند حکیم موفق بوده باشیم
الهی امین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
انشالله این آرزو رو به گور می برند
Iran (Islamic Republic of)
منتظرالمهدی
۰۹:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
سربلند باشی وطنم، ای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
سلام ،
بسم الله الرحمن الرحیم ،
الحمد للّه رب العالمین ،

موضوع شرلیط امروز اغتشاشگران این است که ،
دو دسته اند : مزدورهای دارای قرارداد ، مزدورهای دواطلب که هنوز ثبت نشده اتد ،

غرب در هدایت جریان داخل ایران دچار مشکل شده ،
بنابر این همه تلاش فضای مجازی را بر روی سپردن کار به
مزدوران رسمی دارد

از فعال و غیر فعال شدن برنامه های امنیتی ،
تا ارسال امکانات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
چو‌ایران نباشد تن من مباد
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
نمیدونم چرا نمیخواید مطالبات مردم بشنوید؟
چرا هیچ راهی برای اینکه مردم بتونن حرف بزنن نمیزارید؟
اینکار شما باعث آشوب میشه چرا قبول نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
مطالبه ی چیو دارید؟ چی میخواهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
برای این که بعضی ها هنوز حرف زدن و مطالبه گری هم بلد نیستند! اینکه مشکلات هست و اعتراض حق مردم هست شکی نیست ولی واقعا برو از چند نفر از همین افرادی که هیجان زده اومدن در خیابان بپرس که اولا درخواستت چی هست؟ اگر درخواست منطقی و درستی داشته باشد تازه نمی داند این مطالبه مربوط به کدام سازمان و نهاد می شود! طرف موقق انتخابات ریاست جمهوری وظایف شهردای رو از رئیس جمهور می خواهد بعد وظایف نیروی انتظامی را فکر می کند مربوط به شهرداری هست! وقتی خیلی از ما به جای مطالعه و بالا بردن سواد دائم گوشمان به دهان دیگران است چه توقعی داریم! یکبار هم نسبت به خودمان اعتراض و مطالبه کنیم که چرا میزان مطالعه و سوادمان پایین است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
چی میخواهی
حتما آزادی میخواهی
البته از نوع جنسی و از جنس توهین به دین و ایمان و کشف حجاب و.....
مسلما از پیر و پاتالهای منافقین و بهایی و وهابی و.. یا از بوقچیهای آنها هستی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
چرا دولت فکر میکنه اگه حقوق کارمن را افزایش بده مشکلات حل میشه چرا فکر میکنه فقط درقبال کارمندان دولت وظیفه داره بابا مردم باید به کیه قسم بخورن که پول تهیه نان شب ندارن .چرا باید اقا زاده ها پول مملکت را غارت کنند و کسی جوابگو نباشد.چرا باید یک انسان آزاده در مجلس حرف ملت را نزنه.چرا خودرو اینقدر گرون بشه وخود دولت مخالفت کنه باورود خودرو چه کسانی از واردات خودرو ضرر میکنن و......هزار حرف مردم که کسی نمی خواهد بشنود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
مطالبه ی به حق و مربوط به معیشت مردم باید جلو دفاتر سازمان ملل و سفارت ها بابت چرایی تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران باشه.تحریم هایی که درآمد ارزی ایران رو ازیک سوم هم کمتر کرد!تجارت ایران از طریق کانالهای مالی رسمی دنیا رو مختل و پای واسطه و امثال نمازی ها و بلطبع فساد وسط کشیده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
دمت گرم ۳۴...۰۹ دنبال ی زندگی راحت معیشت آسون ن یماه کار بکتی تا دو کیلو میوه وی مرغ بخری دنبال اجاره کم خود روی ارزان ... همچی لابد خودت سرمایه داری ک نمیدونی مردم دنبال چی هستن در جواب ناشناسی ک میگ طلب جی دارین مردم زیاد مشکل دارن روز ب روز همچی گرون میشه ب چی دولت دلخوش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
ایران هیچوقت تجزیه نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
به کوری دشمنان و منافقین همه مردم ایران با هر زبانی که هستن باهم متحد تر شدن من همه هم وطنانم را دوست دارم و بهشون افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۰۹:۴۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
همه چیز ممکنه بستگی به مردم داره که چطور رفتار کنند باید درک مردم بالا برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۱
جالب بود
آخرین اخبار