وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مدیران معاونت قرآن و عترت

فعالیت های قرآنی مسجد محور؛ اولویت وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امور حوزه قرآنی، از زمره مهمترین برنامه ها و فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی است.

به مناسبت هفته دولت، معاف، معاون قرآن و عترت، از اهتمام و توجه همه ارکان و کارکنان این معاونت، مبتنی بر سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری و اهداف دولت ایت الله رئیسی خبر داد که بر مبنای آن، به ترسیم نقشه راه و اجرای فعالیت‌های کلان و راهبردی با انگیزه و اهتمام مجدانه اقدام می‌کنند.

به گفته معاون قرآن و عترت، پیگیری طرح ملی ایجاد پایگاه‌های قرآنی مساجد منطبق بر فرمایش رمضانیه مقام معظم رهبری، برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در زمینه تربیت حفاظ قرآن کریم، تأسیس قرارگاه قرآنی فضای مجازی (مسک)، تأسیس اندیشگاه قرآنی، تأسیس شورای ایده پردازی قرآنی، طراحی خانه‌های خلاق قرآنی، حمایت از تربیت استعداد‌های نوجوان در حوزه قرائت و حفظ قرآن کریم، طراحی و تدوین سند عملیاتی قرآنی سازی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، طراحی و نگارش سند عملیاتی قرآنی سازی وزارت میراث فرهنگی، طراحی و نگارش قرآنی سازی فرآیند‌های اقتصادی دولت، برنامه ریزی حمایت از پویش جلسات خانگی، طراحی سامانه سرگرمی آموزش قرآن کریم، برنامه ریزی در راستای تاسیس مرکز ترجمه و گسترش قرآن کریم، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و چندکلان برنامه دیگر از رئوس مهمترین برنامه‌هایی بود که  به عنوان طرح‌های بدیع در کنار برنامه‌هایی همچون جشنواره آیات، طرح آموزشی بشری و ... تشریح و در مورد آن گفت وگو شد.

همچنین، اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رصد و توجه مخصوص رهبری از مجموعه فعالیت‌های فرهنگی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نگاه عمیق تکلیف و وظیفه ما را بیش از پیش سنگین و مهم می کند و از مجموعه معاونت قرآن و عترت انتظار خاص می رود.

او گفت: برنامه‌های کلان و راهبردی معاونت قرآنی باید مستمر و گسترده‌تر سیر صعودی بگیرد چرا که امور حوزه قرآنی از زمره مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی است و بر این اساس، توقع و انتظار بسیار زیادی از این معاونت مد نظر می رود.

اسماعیلی در ادامه، تشکیل این جلسات را به منظور مرور برنامه‌ها و بازتاب گسترده فعالیت‌های قرآن و عترت مهم خواند و گفت: انعکاس اخبار در این حوزه بایستی جامع و گسترده‌تر باشد و همچنین توجه به حوزه بین الملل نیز باید در اولویت اصلی فعالیت‌های قرآنی قرار گیرد که در این راستا ضمن ارتباط مستمر با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تشکیل جلسات مشترک بعد بین المللی آن را تقویت تا زمینه تحصصی‌تر شدن فعالیت‌های قرآنی در سطح جهانی فراهم شود.

او، تعامل با فعالین و مجموعه‌های قرآنی و خصوصاً کانون‌های مساجد را حائز اهمیت خواند و ادامه داد: قرآن با مساجد باید پیوندی توأمان و نا گسستنی داشته باشد، قرآن نور محض است و حتی زمان پیامبر (ص) به خاطر جذابیت این حقیقت مطلق، کفار به صورت مخفیانه و از سر اشتیاق و نیازی درونی به صوت دلپذیر قرآن پیامبر گوش فرا می‌دادند.

اسماعیلی، توجه و پرداختن به زندگی بزرگان و مفاخر و اسوه‌های قرآنی نظیر کربلایی کاظم ساروقی که مصداق معجزه قرآن بوده اند را موجب جریان سازی و تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن در سطح آحاد جامعه دانست و آن را از تکالیف اساسی معاونت قرآن و عترت در زمینه تبلیغ و ترویج شعائر اسلامی برشمرد.

 اسماعیلی، نقش سازنده و حضور روحانیون و مبلغین دینی درمناطق حساس را موجب جلوگیری از ایجاد و رشد فرق ضاله، منحرف و خانواده برانداز دانست و راه علاج را توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی و اهتمام به منویات مقام معظم رهبری همانند تربیت ده میلیون حافظ قرآن دانست که اجرای آن تا کنون قابل قبول نبوده است و باید در این زمینه، کار‌های اساسی و بنیادین طراحی و اجرا شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنای کار معاونت قرآن عترت را امور تبلیغی و ترویجی دانست که با مجموعه مومن، جوان، متخصص و با انگیزه کنونی این معاونت، دستیابی به این مهم و نیل به اهداف والای تعمیم فرهنگ رفیع قرآن در سطح همه آحاد جامعه محقق خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار