تایمز انگلیس بررسی کرد

از سرگیری صدور حکم اعدام نوجوانان در عربستان

به نوشته روزنامه انگلیسی تایمز، سعودی‌ها صدور حکم اعدام برای نوجوانان عربستانی را که به اقدامات حکومتی معترض هستند، از سرگرفته‌اند.

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی صدور حکم اعدام برای نوجوانان عربستانی را که به اقدامات حکومتی معترض هستند، از سرگرفته است. این در حالی است که پیشتر مقامات سعودی مدعی شده بودند که به اعدام نوجوانان پایان داده اند.

در گزارش تایمز آمده است: در ۳۱ ژوئیه گذشته، عربستان سعودی جوانی به نام «جلال اللباد» به اتهام تظاهرات علیه حکومت به اعدام محکوم کرد. اللباد که اکنون ۲۱ سال دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی به اتهام حضور در تظاهرات اعتراضی بازداشت شد.

«عبدالله الدرازی» نوجوان دیگری است که دادگاه استیناف عربستان در ۸ اوت حکم به اعدام او داد. الدرازی به هنگام بازداشت در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۹ سال سن داشت. مقامات سعودی مدعی شدند اتهام او حضور در تظاهرات و تشییع جنازه قربانیان اعتراضات، توزیع آب به هنگام تظاهرات و تشکیل هسته تروریستی و حمله به اموال عمومی به اعدام محکوم کردند.

بنابر اعلام این روزنامه انگلیسی، مقامات سعودی خواستار اعدام دستکم ۵ نوجوان دیگر به دلیل اتهامات مشابه هستند. آن‌ها اغلب از اقلیت شیعیان عربستان هستند.

عربستان تلاش می‌کند با وعده‌های فراوان درباره اصلاحات در این کشور بر اعدام‌های جمعی و سرکوب مخالفان سرپوش گذارد. محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان که در عمل قدرت را در دست دارد سال گذشته برای بهبود قوانین کیفری در این کشور دستوراتی صادر کرد.

نهاد‌های حقوق بشری اروپا چند روز پیش اعلام کردند عربستان طی شش ماه نخست امسال ۱۲۰ نفر را اعدام کرده است و این تعداد دو برابر اعدامی‌های سال گذشته میلادی است. این آمار با وعده ولیعهد سعودی در خصوص کاهش مجازات اعدام مغایرت دارد.

پیشتر، فهد الغفیلی پژوهشگر عربستانی با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: از زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شده، ۵۹۰ تن اعدام شده اند که ۸۱ نفر از آن‌ها در بزرگ‌ترین اعدام گروهی در تاریخ عربستان، همگی در یک روز اعدام شدند.

عربستان سعودی ۸۱ نفر از جمله ۷ یمنی و یک سوری را در بزرگترین اعدام در یک روز با ادعای داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم اعدام کرد. پس از اعدام این افراد اعلام کرد ۴۱ نفر از آنان از مردم منطقه شیعه نشین قطیف بودند که تنها به جرم آنچه که رژیم آل‌سعود آن را عقاید انحرافی می‌خواند جان خود را از دست دادند. در میان این ۴۱ نفر یک نوجوان ۱۳ ساله نیز حضور داشت.

حمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته است و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۹ آبان ۱۴۰۱
ایران : توان دارداروپا وامریکارادرموردبرجام به زانودراود!همچنین پیشی گرفتن ایران ازانهامدنظر همه ایرانیان است فقط کمی صبروتحمل.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۷:۵۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
ایران هم باید به تلافی این کار عربستان تمام محکومین به اعدام را فوری در عرض چند ساعت گردن بزند. چون جامعه بین الملل می پذیرد.
آخرین اخبار