لاوروف: توافقنامه غلات مانع ادامه «عملیات نظامی» نیست

وزیر خارجه روسیه در سفر به کنگو تاکید کرد توافق صادرات غلات، روسیه را از «غیرنظامی کردن اوکراین» باز نخواهد داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سفر خود به قاره آفریقا اعلام کرد که توافقنامه صادرات غلات، روسیه را از انجام عملیات نظامی در اوکراین منع نمی‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری که در کنگو برگزار شد گفت: تاسیسات ذخیره غلات اودسا با زیرساخت‌های نظامی فاصله زیادی دارد و این بدان معناست که روسیه هیچ مانعی برای صادرات غلات ایجاد نمی‌کند و در عین حال به عملیات خود برای غیرنظامی کردن اوکراین ادامه خواهد داد.

لاوروف در مورد حملات روز شنبه روسیه به اوکراین توضیح داد که این حملات به زیرساخت‌های «نظامی» این بندر صورت گرفته است.

شایان ذکر است جمعه هفته گذشته، روسیه و اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه قراردادی را امضا کردند که اجازه داد صادرات غلات از بنادر اوکراین بار دیگر از سر گرفته شود. این قرارداد همچنین دسترسی بلامانع کود‌های روسی به بازار‌های جهانی را امکان پذیر می‌کند. روسیه یکی از تولیدکنندگان عمده کود‌های شیمیایی درجهان است که برای به حداکثر رساندن تولید مواد غذایی، کالایی حیاتی محسوب می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این توافق که با هدف حل بحران غذا در جهان صورت گرفته به کاهش قیمت مواد غذایی کمک کند. برنامه جهانی غذا تخمین زده ۴۷ میلیون نفر در نتیجه جنگ اوکراین وارد مرحله «گرسنگی شدید» شده اند. روسیه می‌گوید مین‌گذاری اوکراین در سواحل خود، عامل اصلی توقف صادرات غلات از بنادر این کشور بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار