رنگ رونا:

میز توسعه صادرات زیتون کشور به اتاق بازرگانی زنجان رسید

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان گفت:بنابه درخواست‌های بسیاراز سایر استان ها،میز توسعه صادرات زیتون کشور در اتاق زنجان آغاز به کار کرد.

رنگ‌رونا به درخواست‌های متعدد از استان‌های مختلف برای توسعه صادرات محصول زیتون کشور اشاره کرد و گفت: زنجان به عنوان استان پیشرو در توسعه کشوری محصول زیتون انتخاب شده است.

او با اشاره به اینکه میزان تولید و مصرف محصول زیتون در کشور به صورت تقریبی به یک اندازه است، افزود: برنامه ریزی برای افزایش تولید در آینده از ضرورت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان، با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با تجار، صادرکنندگان و تولید کنندگان محصول زیتون در کشور‌های ترکیه، یونان و اسپانیا، به منظور استفاده از تجارب آن‌ها، گفت: این ۳ کشور عمده تولید کنندگان زیتون در دنیا بوده و صادرات بسیار بالایی دارند.

او  استفاده از تجارب این کشور‌ها در تولید، صادرات، اصلاح روش، اصلاح الگوی برداشت، گذر از تولید سنتی به صنعتی، فرآوری کنسرو و روغن کشی را از جمله مواردی که باید در آینده برای افزایش تولید صادرات کشور لحاظ شود، عنوان کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه با توجه به نبود مازاد تولید زیتون در کشور، صادرات نیز صورت نمی‌گیرد، افزود: از همین رو باید با یک برنامه ریزی، در جهت افزایش سطح زیر کشت الگوی کشت، اصلاح ارقام و روش‌های تولید محصول به ویژه در بخش کنسرو و روغن کشی و در نهایت برنامه ریزی حضور در بازار‌های جهانی حرکت کرد.

رنگ‌رونا با تأکید بر اینکه باید به صورت فاز بندی شده و با وجود یک برنامه منسجم به سوی افزایش تولید و در نهایت صادرات محصول زیتون گام برداشت، ادامه داد: در همین راستا تعامل با هر سازمان و نهاد مرتبط برای تولید و اصلاح روش تولید می‌تواند مثمر باشد و باید به سمت پر کردن ظرفیت خالی در تولید صنایع محصول زیتون حرکت شود.

کاهش قیمت تمام شده زیتون برای حضور موفق در بازار‌های جهانی ضروری است

مشاور عالی استاندار زنجان نیز بااشاره به اینکه داده‌های ما باید در جهت تولید زیتون تبیین شده و نواقص کار برطرف شود، گفت: در تولید و صادرات محصول زیتون قیمت رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خشنود با تأکید بر لزوم افزایش بهره وری در تولید محصول زیتون و توجه به کیفیت در تولید آن برای حضور و رقابت در بازار‌های جهانی، افزود: میز توسعه کشوری محصول زیتون می‌تواند موضوع افزایش بهره وری را در دستور کار ویژه خود قرار داده و آن را دنبال کند.

او با بیان اینکه میز توسعه صادرات می‌تواند با تشکیل کمیته تخصصی روغن و کنسرو موضوعات را به صورت تخصصی در راستای حصول نتیجه موثر دنبال کند،  گفت: قیمت تمام شده محصول زیتون باید کاهش یابد تا بتوانیم در بازار‌های جهانی با موفقیت حضور پیدا کنیم.

مشاور عالی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در شیوه استخراج روغن زیتون باید به سوی افزایش بهره‌وری حرکت شود، افزود: تولید با کیفیت و بهره وری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با اشاره به تشکیل میز‌های کشوری و استانی از چند سال قبل در سازمان توسعه تجارت ایران با هدف تفویض برخی اختیارات به استان ها، گفت: استان زنجان با وجود درخواست استان قزوین موفق شد تا میز توسعه صادرات محصول زیتون را از آن خود نماید که باید با یک برنامه ریزی منسجم به سوی تولید و صادرات این محصول گام برداشت.

 معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز به آمار تولید زیتون در استان زنجان و کشور و نیز مصرف زیتون در کشور در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مقدار تولید و مصرف این محصول در کشور به هم نزدیک بوده و مازاد تولیدی برای صادرات وجود ندارد و از این رو باید به سمت افزایش تولید حرکت کرد.

عضو و مشاور عالی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مشکلات تولید زیتون در ۲ بخش کنسروی و روغن زیتون، اظهار کرد: در این بخش با توجه به مشکلات زیست محیطی در بخش کنسروی، راه اندازی استخر‌های تبخیری و یا تجمیع سازی واحد‌ها با ایجاد شهرک‌های کشاورزی و یا صنعتی پیشنهاد می‌شود.

در ادامه نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی نیز به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به افزایش میزان سطح زیر کشت تولید زیتون، حضور در بازار‌های جهانی، رقابت با کشور‌های اصلی تولیدکننده این محصول، استفاده از تجارب کشور‌های موفق و برگزاری همایش‌های جهانی و آموزش اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.