برهم صالح: روابط خوب با ایران بخشی از منافع ملی عراق است

رئیس جمهور عراق از گسترش روابط با ایران و کشورهای همسایه استقبال کرد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق گفت روابط خوب با ایران را همسو با منافع ملی عراق خواند. 

به نقل از سی ان ان، رئیس جمهور عراق با اشاره به سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه و گفتگوها میان کشورهای عربی و ایالات متحده  گفت «بی تردید، عربستان سعودی کشوری بسیار مهم در منطقه خاورمیانه است. ایالات متحده نیز یک قدرت بزرگ جهانی است. در نتیجه، روابط این دو کشور باید بهبود پیداکند. این سفر فرصتی است برای اینکه درباره مسائل (مطرح) گفتگو شود.»

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: کشور‌ها براساس منافع خود عمل می‌کنند. ارزش‌ها بسیار مهم و دارای اهمیت حیاتی هستند. حقوق بشر همچنان یک مقوله بسیار بسیار مهم برای همه کشور‌هایی است که برای خودشان احترام قائل هستند. به هرحال، ماجرایی بسیار بسیار بزرگتر وجود دارد که باید به آن توجه داشت. عربستان سعودی بازیگری مهم است. اگر منصف باشیم باید بگوییم که حکومت سعودی در حال حاضر درگیر برنامه‌ای گسترده برای مدرنیزه شدن است. باید با دقت این برنامه‌ها را زیرنظر داشت و باید آن را به علت تاثیراتی که بر کل منطقه دارد، ستود.»

رئیس جمهور عراق با تشریح اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفت: «اقداماتی که او برای مدرنیزه کردن عربستان سعودی انجام می‌دهد و عناصر افراطی را محدود می‌کند که سال‌ها کاملا آزادی عمل داشته اند، بی سابقه است.»

رئیس جمهور عراق در تبیین سیاست منطقه ای بغداد خاطر نشان ساخت: «به نظرم، عراق تغییر کرده است و خودش و ارزشهایش را به کل منطقه نشان داده است. این مسئله، بازی با حاصل جمع صفر نیست. ایران همسایه ما است. ایجاد روابط خوب با ایران، همسو با منافع حیاتی ماست. ما نمی‌خواهیم به روزگار صدام حسین بازگردیم که با همسایگانمان سر جنگ داشتیم. عراق هشت سال با ایران جنگید و درگیر این جنگ بود. ما از جانب دیگران، با خون و منابع مالی خودمان (با ایران) جنگیدند. ما دیگر این کار را انجام نخواهیم داد. به همین قیاس، باید توجه داشت که عربستان سعودی همسایه‌ای مهم برای عراق است. به نفع ماست که عراق روابط خود را با کشور‌های عربی توسعه دهد که من آن را روابطی عمیق می‌نامم. عربستان سعودی بخشی مهم در این حوزه عربی (روابط عراق) قرار دارد. امیدوارم عراق بانگاه به مقتضیات ژئوپلیتیک، نقش ایجاد موازنه را در منطقه ایفا کند. ما نمی‌خواهیم زمینه را مهیا کنیم برای اینکه به همسایگانمان اهانت کنیم تا منافع ملی آن‌ها را تهدید کنیم. درعین حال، نمی‌خواهیم این کشور‌ها در امور داخلی ما دخالت کنند. منافع مشترک همسایگان ما باید به این صورت باشد که عراق مستقل و دارای حاکمیت مستقل در منطقه باشد.»

برچسب ها: عراق ، برهم صالح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ذاالقرنین
۰۷:۳۸ ۲۷ تير ۱۴۰۱
سلام
درباره ادامه روند نقض حریم شخصی و زندگی خصوصی خانوادگی هشدار جدی میدهم .
بدون شک سزای گستاخی های مکررتان را خواهید دید .
آخرین اخبار