درختان باغ فین نفس تازه کردند

طرح حفاظت و نجات‌بخشی درختان مجموعه تاریخی باغ فین کاشان اجرا شد.

کارشناس فضای سبز مجموعه جهانی باغ تاریخی فین گفت: طرح حفاظتی از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون به صورت مستمر انجام گرفته و در سال ۱۴۰۱ نیز با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اجرا شد.

زهره حنطه‌ای گفت: از آنجا که وقوع وزش باد‌های فصلی و محلی که همراه با گرد و غبار بوده و همچنین موقعیت قرارگیری مجموعه تاریخی باغ فین در کنار آزاد راه باعث مسدود شدن روزنه‌های گیاه و اختلال در وضعیت سلامتی گیاه شده بود طرح حفاظت و نجات بخشی انجام شد.

به گفته او، شستشوی درختان کهنسال و مرتفع که هر سال و در چند نوبت با استفاده از آب و گاهی به کاربردن صابون ارگانیک پالیزین انجام می‌شود از جمله اقدامات علمی و اصولی در طرح حفاظت و نجات‌بخشی فضای سبز باغ فین است.

او می‌گوید: این عملیات از سه جهت تاج پوشش و از راس تا پایین درخت در شب و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه برای هر اصله درخت و با استفاده از بالابر انجام می‌شود.

کارشناس فضای سبز مجموعه جهانی باغ تاریخی فین گفت: زدودن گردو غبار و بازشدن روزنه‌های گیاه و انجام اعمال حیاتی مثل تنفس و فتوسنتز با کیفیت بهتر، مبارزه با آفات از طریق غیرشیمیایی و افزایش تاثیر تغذیه درختان از طریق محلول‌پاشی از مهمترین محاسن اجرای عملیات حفاظت و نجات بخشی است.

حنطه‌ای گفت: سمپاشی و محلول‌پاشی درختان کهنسال باغ فین از دیگر اقدامات انجام شده در طرح حفاظت و نجات بخشی درختان مجموعه جهانی باغ فین است.

باغ فین و مجموعه بنا‌های آن در کاشان، که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و چند سالی است که به لحاظ دارابودن ارزش‌های برجسته جهانی سال ۲۰۱۱ (تیرماه ۱۳۹۰) در قالب پرونده زنجیره‌ای ۹ باغ ایرانی، دو باغ در هند و یک باغ در پاکستان با شماره ثبت ۱۳۷۲ با کسب پنج معیار از شش معیار فرهنگی در دستورالعمل کمیته میراث جهانی به عنوان نخستین پرونده زنجیره‌ای ای به ثبت نیز یونسکو رسیده است.

وسعت باغ فین کاشان بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برج‌های استوانه شکل محصور شده که آب اساسی‌ترین عنصر در آن بوده‌است.

شاه‌نشین، خلوت کریمخانی، کوشک، حوض خانه صفوی، حمام صفویه و قاجاریه، حوض جوش، شترگلوی فتحعلی شاه، جوی‌ها، بنای سر در و موزه ملی از جمله بخش‌های باغ فین کاشان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.