اخراج دیپلمات‌های روس از بلغارستان

درپی ادامه تنش‌ها با روسیه به دنبال بحران اوکراین، بلغارستان ۷۰ دیپلمات روس را عنصر نامطلوب خواند و اخراج کرد.

بلغارستان در راستای فشار بیشتر بر روسیه به بهانه حمله به اوکراین، ۷۰ دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرد و عنصر نامطلوب خواند و اخراج کرد.

«کریل پتکوف» نخست‌وزیر بلغارستان اظهار داشت که بلغارستان ۷۰ دیپلمات روسیه را به دلیل فعالیت‌هایی که با وضعیت دیپلماتیک آن‌ها سازگار نیست، «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تعداد کل دیپلمات‌های روسیه در صوفیه ۱۱۴ نفر است که اکنون ۷۰ نفر از آن‌ها اخراج شده‌اند.

پتکوف در مصاحبه با تلویزیون ملی بلغارستان گفت: «زمانی که دولت‌های خارجی تلاش می‌کنند در امور داخلی بلغارستان مداخله کنند، این اتفاق می‌افتد. این تصمیم بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده سرویس‌های مخفی بلغارستان گرفته شده است.»

به ادعای مقامات بلغارستان، دیپلمات‌های روسی در این کشور مشغول حملات جاسوسی و ترکیبیِ سایبری هستند.

نخست‌وزیر بلغارستان همچنین اعلام کرد: «ما انتظار داریم روز شنبه یک هواپیمای کامل با ۷۰ دیپلمات به مقصد مسکو پرواز کند.»

این در حالی است که پتکوف روز گذشته استعفای خود را به دلیل عدم دریافت کافی رأی اعتماد ارائه کرده است.

همچنین در حال حاضر هیچ پروازی بین صوفیه و مسکو به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد، اما پرواز‌های استثنایی برای بازگرداندن دیپلمات‌ها مجاز است.

پیش‌تر در ماه مارس هم بلغارستان ۱۰ دیپلمات روسی را اخراج کرد و مسکو نیز به همین ترتیب پاسخ متقابل داد و در نتیجه سفارت بلغارستان در مسکو اکنون ۱۰ دیپلمات دارد.


بیشتر بخوانید:


حمله روسیه به اوکراین و حواشی آن باعث شده تا کشور‌های اروپایی دست به تحریم‌های مختلف روسیه و یا اخراج مقامات این کشور از خاک خود بگیرند.

در همین راستا، به تازگی یونان اعلام کرده صدور ویزا برای گردشگران روسیه را به بهانه عملیات نظامی روسیه در اوکراین به حالت تعلیق در می‌آورد.

شب گذشته وزارت خارجه روسیه اعلام کرد ۸ کارمند دیپلماتیک یونان در روسیه «عناصر نامطلوب» هستند و ۸ روز فرصت دارند تا خاک روسیه را ترک کنند.

این نهاد روسیه همچنین سفیر یونان در مسکو را احضار و نسبت به روندی که مقامات این کشور در قبال روسیه در پیش گرفته‌اند و نیز ارسال تسلیحات به اوکراین اعتراض شدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار