امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای:

طرف‌های مقابل واقع‌بین باشند، توافق می‌شود

وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم در دور جدید گفت‌وگو‌های ایران با طرف‌های مقابل شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم.

 حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در آنکارا در نشست خبری مشترک با همتای خود گفت: آقای چاووش اوغلو را در جریان سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار دادم.

به گفته او، امیدوارم در دور جدید گفت‌وگو‌های ایران با طرف‌های مقابل به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم. از رایزنی‌ها و مشورت‌های برادرم چاووش اوغلو در این موضوع و سایر موضوعات بهره‌مند شدم.

پیش‌نویس پیشنهاد ایران درباره سند همکاری‌های دوجانبه به وزیر خارجه ترکیه تحویل می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز در خصوص موضوعات مختلف با هم گفت‌وگو کردیم. همانطور که چاووش اوغلو اشاره کرد در مسائل دوجانبه موضوعات متنوعی در دستورکار گفت‌وگو‌های ما قرار داشت. در سفری که آقای چاووش اوغلو به تهران داشت من پیشنهاد آماده کردن و توافق بر سر یک نقشه راه بلندمدت همکاری‌ها را به ایشان دادم و در جریان سفر امروزم پیش نویس و نسخه‌ای از پیشنهاد طرف ایرانی را برای کار کردن روی سندی که تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور، تقدیم آقای چاووش اوغلو خواهد شد.

به گفته او، ما درباره مفاد آن در تهران صحبت کردیم که همکاری‌های همه جانبه سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و سایر حوزه‌های مورد علاقه دو کشور را در برمی‌گیرد.

ایران و ترکیه برای تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک توافق کردند

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: توافق کردیم کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده نزدیک برگزار کنیم و همچنین شورای عالی روابط جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که در سطح روسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم این نشست را برگزار کنیم و راجع به اصل این موضوع اتفاق نظر بین من و همکارم وجود داشت.

او ادامه داد: وزیر خارجه ترکیه به درستی اشاره کرد، مسائل زیست محیطی و گرد و غبار در منطقه ما موضوعی است که پیامد‌های منطقه‌ای برای همه ساکنان منطقه دارد و تهدید جدی برای همه اتباعی است که در کشور‌های مختلف منطقه زندگی می‌کنند. در بعضی از کشور‌ها دامنه آن گسترده است و متاسفانه در بخش‌هایی از استان‌های کشور من هم به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، ما با این چالش مواجهیم.

برگزاری اجلاسی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و مسائل و پیامد‌های سوء زیست محیطی در تهران

آقای امیرعبداللهیان گفت: در طول دو هفته آینده اجلاسی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار و مسائل و پیامد‌های سوء زیست محیطی در تهران برگزار خواهیم کرد.

به گفته او، با آقای چاووش اوغلو توافق داریم که کمیته مشترکی که برای این کار تشکیل دادیم مذاکرات کارشناسی و فنی خودشان را ادامه دهند تا هیچ گونه نگرانی در دو طرف وجود نداشته باشد و به ویژه ساکنان مناطق مرزی ایران در نزدیکی مرز‌های ترکیه که تحت تاثیر برخی از مسائل زیست محیطی قرار دارند، بتوانند نگرانی‌هایشان را در این موضوع برطرف کنند.

وزیر خارجه بیان کرد: همکاری در حوزه انرژی و از جمله برق با هم گفت‌وگو کردیم. در حوزه اقتصادی بزودی هم رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی و هم معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای پیگیری توافقات امروز ما به آنکارا سفر خواهند کرد.

استرداد مجرمان و تبادل زندانیان در دستور کار گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و ترکیه

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: مباحث استرداد مجرمان و تبادل زندانیان از جمله موضوعات در دستورکار گفت‌وگو‌های امروزش با همتای ترکیه‌ای بوده است و افزود: همچنین بر همکاری‌های استانی و اهمیت توسعه همکاری در حوزه دیپلماسی پارلمانی و تجارت مرزی و گسترش بازارچه‌های مرزی و همکاری‌های مرزی گفت‌وگو‌های مفید و سازنده‌ای با آقای چاووش اوغلو داشتیم.

او با بیان اینکه وزیر خارجه ترکیه در مورد حوزه قفقاز به درستی مطالبی را مورد اشاره قرار داد و افزود: فرمت۳+۳ و گفت‌وگو‌های سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در دستورکار مشترک ما قرار دارد.

وی به اوضاع یمن نیز اشاره کرد و گفت: در موضوع یمن از تداوم آتش بس حمایت کرده و بر ضرورت رفع محاصره انسانی و راه‌حل سیاسی در یمن تأکید داریم. در بحث لیبی از تشکیل دولت قانونی و یکپارچه در لیبی استقبال می‌کنیم، ضمن اینکه حفظ وحدت و تمامیت ارضی لیبی مورد تأکید ماست.

ایران نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما مسائل اوکراین و همچنین افغانستان را مورد بررسی قرار دادیم و در موضوع سوریه آخرین تحولات اجلاس آستانه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

به گفته او، ایران نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کند و طرح مباحثی در خصوص احتمال وقوع عملیات ویژه در بخشی از خاک و سرزمین سوریه، گفت‌وگوی مفصلی را با آقای چاووش اوغلو داشتیم و معتقدیم باید از طریق گفت‌وگو و مسالمت آمیز نگرانی‌های امنیتی دوستان ما در ترکیه مورد توجه قرار بگیرد و رفع شود.

حساسیت‌ و ملاحظات ایران درباره رژیم صهیونیستی به صراحت  بیان شد

وزیر خارجه درباره رژیم صهیونیستی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک مسلمانان و جهان اسلام می‌دانیم. اطمینان داریم ترکیه هیچگاه از حمایت فلسطین و آزادسازی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته و این موضع جدی ترکیه مورد توجه جدی ماست، ولی ما نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی و این‌که صهیونیست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامنی بوده‌اند، حساسیت و ملاحظات خودمان را با صراحت بیان کردیم.

وی از حسن استقبال و مهمان نوازی چاووش اوغلو تشکر و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، امنیت ترکیه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌داند و ما جز خیر برای منطقه و برای کشور دوست و برادر ترکیه نمی‌خواهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۱
ترکیه میاید منافع خود را ول کند وگوش به حرف شما بدهد.ترکیه اگر برایش منفعت داشته باشد با اسراییل که هیج با پدر اسراییل هم رابطه برقرار میکند.هیچ جای دنیا مثل ایران نیست که مردمش وکشورش را فدای یک مشت هدف بیهوده بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۱
اگر منافع ملت رو در نظر گرفته شود توافق میشود..ولی نفوذ و سلطه عده ای منفعت طلب در داخل و نفوذ روسیه از طرف دیگر مانع توافق خوب و مفید میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۰ تير ۱۴۰۱
خودتو زدی به چی؟ اینا معقول فکر میکنن ولی به نفع خودشون. بیخیال برجام شو . البته شغل شما هم باید برو بیا داشته باشه نمیشه که بیکار موند. بالاخره باید بگن طرف کار میکنه نونش حلاله نه!
Germany
غربی های از همه پرسی نسبت به برجام در ایران وحشت دارند
۱۴:۰۳ ۰۷ تير ۱۴۰۱
برجام بایستی به همه پرسی گذشته شود
غربی های از همه پرسی نسبت به برجام در ایران وحشت دارند
ملت بایستی تصمیم بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۷ تير ۱۴۰۱
لطفا اعتماد نکنید، قبلا قول دادین برای رفع همه تحریم ها و راستی آزمایی تاثیر واقعی اون و گرفتن ضمانت از یانکی های ناپایبند به هر قراردادی، لطفا مراقب باشید اونها کاری رو که هجمه و حمله و انواع فشارها نتونستند بدست بیارن حالا تو میز مذاکره اونهم بصورت یکطرفه دنبالش هستند و باز هم میخوان تحمیل کنند، در محضر خدا به مردم قول بدین واقعا سر منافع ملی این مردم و کشور ایستادین! به شهدا و خانواده های بلا کشیده اونها وبه همه مردم تحت انواع و اقسام فشارها فکر کنید و تو تله نیافتید...اونها استقامت و جدیت ما رو دیدند و میگن یه توافق بد بهتر از عدم توافقه چون در هر حال ایران و توانمندی هاش محدود میشه و حضور نظارتی گستاخانه و فراتر از هر قرارداد بین المللی اونها رنگ قانونی به خودش میگیره...شما رو به خدا تو تله نیافتید، حواستون باشه ما با مقاومت و قبول بسیاری از سختی ها به اینجا رسیدیم به کمتر از حقوق حقه ما و جبران خسارت های اونها نسبت به ما راضی نشید، این همه تحریم دامنه و دنباله دار و تصویب قطعنامه و عدم انجام تعهدات طرف های مقابل و ترور دانشمندان هسته ای این ملت هزینه خیلی زیادیه که نباید بخاط توافق نادیده گرفته بشن...شما نماینده ما هستین پس از طرف ما از تمام حقوق ما کوتاه نیایید.‌‌لطفا دقت کنید تو تله نیافتید ما قبلی ها رو بخاطر هدر دادن منافع ملی نبخشیدیم مواظب باشید مثل اونها عمل نکنید ، طرف های مقابل ا هر کاری علیه ما میتونستن انجام دادند به خدا کار دیگه ای ازشون بر نمیاد پس دلتون رو به لطف خدا و حمایت مردم گرم کنید و با قدرت مدافع همه ی حقوق ملت و کشور باشید...ما چشم نگران و دعاگو منتظر حضور از موضع قدرت و طلبکاری شما هستیم..‌مواظب باشید لطفا لطفا لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۱ تير ۱۴۰۱
شکمت سیره نه؟؟قبل از انقلاب هم شکمتون سیر بود؟؟
Germany
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۶ تير ۱۴۰۱
خدا به دادمان برسد
انها واقع‌بین باشند
ما می دهیم!!! حق و حقون خودمان و نسل هایی اینده مان را