گوترش: «خطر واقعی» قحطی‌های متعدد در سال جاری وجود دارد

دبیرکل سازمان ملل در نشست امنیت غذایی نسبت به خطر «جدی» قطحی‌های متعدد هم در سال جاری میلادی و هم در سال آینده هشدار داد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز (جمعه) در یک پیام ویدئویی در کنفرانس بین‌المللی امنیت غذایی جهانی در «برلین» که در سطح وزرای کشور‌ها برگزار شده بود، گفت: «خطر واقعی بروز قحطی‌های متعدد در سال ۲۰۲۲ وجود دارد و سال آینده حتی می‌تواند بدتر باشد.»

به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که حمایت‌های بشردوستانه ضروری است، اما کافی نیست، [چون] این فقط یک بحران غذایی نیست، بلکه [وضعیتی است که] نیازمند یک رویکرد هماهنگ چندجانبه با راه‌حل‌های چند بعدی است.»

رهبران جهانی و سازمان‌های بین‌المللی از جنگ روسیه و اوکراین نگرانی‌های خود را درمورد بحران غذایی قریب‌الوقوع و در مقیاس بزرگ مطرح کرده‌اند و دلیل آن را اختلال در زنجیره‌های تأمین، افزایش قیمت‌ها و از بین رفتن تولید محصولات کشاورزی در یکی از بزرگترین مناطق تولیدکننده مواد غذایی دانسته‌اند.  اوکراین و روسیه حدود ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم، ۲۰ درصد ذرت و ۷۶ درصد آفتابگردان را تشکیل می‌دهند.

کشور‌های غربی تاکنون روسیه را به جلوگیری از حمل‌ونقل غلات در بنادر دریای سیاه متهم کرده‌اند. مسکو می‌گوید اوکراین این بنادر را مین‌گذاری کرده و بنابراین ارسال غلات از این بنادر ممکن نیست.

امروز پوتین در سخنرانی خود در نشست بریکس پلاس ضمن اشاره دوباره به این موضوع تأکید کرد روسیه مانعی برای صادرات غلات اوکراین ایجاد نکرده و آماده است به تعهدات خود برای تأمین محصولات کشاورزی و سایر محصولات حیاتی عمل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار